Provincies zetten steeds vaker in op snelfietsroutes

Provincies zetten steeds vaker in op snelfietsroutes

Steeds meer provincies investeren in de aanleg van snelfietsroutes, om zo het fileprobleem aan te pakken. BNR heeft in samenwerking met ESRI  al deze routes in kaart gebracht.

De snelfietsroute moet het voor forensen aantrekkelijk maken om de auto te laten staan en de fiets te pakken. Dat zit hem vooral in de snelheid waarmee je van A naar B kunt reizen. “Omdat je op een snelfietsroute niet hoeft te stoppen ontwikkel je vanzelf een hoge gemiddelde snelheid”, zegt fietsconsulent Sjors van Duren van Royal HaskoningDHV. “Wanneer je met ongeveer twintig kilometer per uur fietst dan kun je vrij vlot de stad in. Zonder verkeerslichten, kruispunten en oponthoud. In een stedelijk gebied zijn auto’s door files en verkeerslichten écht niet sneller dan gemiddeld twintig kilometer per uur. Op die manier creëer je een hele prettige, ontspannen reis waarbij je als fietser de vrijheid hebt om te gaan waar en wanneer je wil.”

Een van de bekendste snelfietsroutes is het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen. De aanleg kostte 17 miljoen euro. Dat lijkt veel geld, maar volgens Van Duren is dat in verhouden met de aanleg van een autosnelweg van dezelfde lengte een prikkie. “Een autosnelweg van dezelfde lengte kost ongeveer 700 tot 800 miljoen euro.”

Lees verder:

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10328766/kop?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=bnr-ochtend&utm_medium=email&utm_content=20170903=

  • Er komen meer snelfietsroutes de komende jaren – zowel in Nederland als in België (‘fietsostrades’).

Een reactie plaatsen

css.php