Qbuzz en OV-bureau presenteren demobussen nieuwe concessie; groot deel elektrisch

Qbuzz en OV-bureau presenteren demobussen nieuwe concessie; groot deel elektrisch

Het busvervoer in Groningen en Drenthe is vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie en geeft 90% minder CO2-uitstoot. Qbuzz en OV-Bureau Groningen Drenthe presenteerden aan de hand van gedeputeerden Fleur Gräper-van Koolwijk en Henk Brink op maandag 4 maart al een aantal demobussen van verschillende leveranciers om een indruk te geven met welk materieel Qbuzz de duurzaamheidsdoelstellingen vanaf december 2019 gaat realiseren.

OV-Bureau Groningen Drenthe en Qbuzz hadden hun ‘Sturm und Drang’ ambities in het verduurzamen van het Gronings-Drentse OV niet beter kunnen onderstrepen dan door het houden van een persconferentie in de open lucht op de buffer van het busstation in Assen – in felle wind en regen. Gelukkig hield OV-Bureau directeur Wilko Mol via Buienradar de aansnellende nattigheid nauwkeurig in de gaten en werd het programma er mooi omheen geplooid.

Het was een fraai allegaartje aan bussen: aan de vormgeving en indeling van de bussen wordt nog de laatste hand gelegd. Verwacht wordt dat de eerste bussen kort na de zomer geleverd worden. Dan is het zaak dat de chauffeurs de nieuwe techniek gaan leren en zullen de bussen in het straatbeeld verschijnen als er oefenritten gereden worden.

Groningen en Drenthe zetten met de verduurzaming nieuwe standaarden op het gebied van duurzaamheid in het openbaar vervoer, passend bij de ambitieuze energieagenda van het Noorden. Slim & groen en CO2 neutraal. “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven,” stelde Gronings Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk. “Onze ambitie is om als Noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.” In haar toespraak onderstreepte ze ook dat “20 waterstofbussen zeker zijn, maar mogelijk komen er nog tien bij.” Ze verheugde zich er alvast op dat voor een korte tijd de beide provincies de grootste waterstofbusvloot ter wereld zullen hebben, “maar we worden snel ingehaald.” Wel heeft het Noorden volgens de Gedeputeerde straks de grootste zero-emissievloot in Nederland en in Europa.

Hoe gaat die zero-emissievloot er in december uitzien? 164 bussen gaan volledig elektrisch rijden. Alle 45 Citea-stadsbussen van VDL in Emmen, Assen en Groningen gaan volledig elektrisch rijden. De 59 Q-link bussen op Q-link 1, 2, 3, 4 en 5 worden volledig elektrisch, met bussen van de Franse constructeur Heuliez, naast de tien elektrische VDL-bussen die al enige tijd rijden. Q-link 6, 12 en 15 volgen later. Ebusco zorgt voor 60 volledig elektrische streekbussen in de provincie Groningen en Drenthe. De rest van de bussen, grotendeels bussen van Mercedes en Setra en de Van Hool dubbeldekkers, rijdt op HVO (synthetische biodiesel op basis van afval- en restproducten), niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO2-uitstoot. Twee streekbussen van de firma Van Hool rijden al op waterstof, ook zero emissie.

Drents Gedeputeerde Henk Brink had de taak gekregen het bustechnische deel te verzorgen: “Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden. De 60 elektrische bussen hebben een zodanig groot batterijpakket dat ze alleen ’s nachts op de stalling hoeven te worden opgeladen. Met één zo’n lading kunnen ze vervolgens de geplande streeklijnen rijden totdat ze ’s avonds weer in de stalling aan de lader gaan.” Overigens experimenteert het OV-Bureau ook met kleine doelgroepenbusjes en waterstof. Éen Mercedes Sprinter op waterstof stond wat afzijdig. Ook in Publiek Vervoer rijdt al tenminste één taxibusje op waterstof.

De nieuwe concessie voor Groningen en Drenthe stelt hoge eisen aan verduurzaming en productverbetering. Voor de inwoners van Drenthe en Groningen betekent deze verduurzaming minder hinder voor de omgeving, minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder geluid en op de lange termijn een positieve bijdrage aan het klimaat. Reizigers krijgen te maken met minder geluid in de bus en ook voorzieningen als comfortabele stoelen, WiFi, airco en USB-laders. “We kijken natuurlijk niet alleen naar de bussen zelf, maar naar de hele bedrijfsvoering,” voegde Gerrit Spijksma van Qbuzz toe. “Zo traint en monitort Qbuzz het zuinig rijden en zorgt Qbuzz ervoor dat ze haar hele bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk inricht.”

  • Twee trotse Gedeputeerden – Henk Brink en Fleur Gräper-Koolwijk – stelden samen met Wilko Mol (OV-Bureau uiterst links) hun toekomstige zero-emissievloot voor.

Een reactie plaatsen

css.php