RAI bepleit zware kilometerheffing voor auto en openbaar vervoer

RAI bepleit zware kilometerheffing voor auto en openbaar vervoer

Er moet een ingrijpende kilometerheffing komen waarmee automobilisten, busreizigers maar ook treinreizigers belasting betalen voor elke gereden kilometer. De hoeveelheid uitgestoten schadelijke stoffen per kilometer, bepaalt dan de hoogte van de prijs.

Dit stelde de RAI Vereniging donderdag voor. Volgens de brancheorganisatie telt het milieu nu maar beperkt mee in de belasting op vervoer, waardoor reizigers niet altijd de schoonste optie kiezen. Als het kabinet de eigen klimaatdoelen wil halen, zou de CO2-uitstoot leidend moeten zijn.

Opvallend: in het plan van de RAI Vereniging zouden niet alleen automobilisten een kilometerheffing moeten gaan betalen, maar bijvoorbeeld ook treinreizigers. Al langer bepleiten onder meer ANWB, Bovag en RAI Vereniging kilometerbeprijzing. In het plan betaalt iemand niet langer voor het bezit van een auto maar voor het gebruik ervan. Dat zou er volgens voorstanders toe leiden dat mensen minder snel de auto pakken. De RAI Vereniging trekt dit plan nu verder, door alle vervoersvormen erbij the betrekken.

Voor de auto-importeurs zouden de plannen gunstig uitpakken. In ruil voor de invoering van deze ‘variabele CO2-heffing’ zou de wegenbelasting en de aanschafbelasting op auto’s (BPM) moeten verdwijnen en dat maakt nieuwe auto’s goedkoper. De branchevereniging beaamt dat dit een van de doelen is. Het huidige Nederlandse wagenpark is ruim tien jaar oud, daar moet volgens de vereniging voor auto-importeurs verandering in komen.

• RAI: Elke vorm van vervoer naar CO2-uitstoot beprijzen – óók OV.

Een reactie plaatsen

css.php