Reizigers en politici ijveren samen voor snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen

Reizigers en politici ijveren samen voor snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen

In een gezamenlijke brief aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir die vandaag werd verzonden, pleiten reizigersorganisatie TreinTramBus, de stadsbesturen van Hasselt, Diest en Antwerpen en het Limburgse provinciebestuur samen voor een snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen. Alle partners zien eensgezind het belang in van een snelle, klokvaste IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen. Het autoverkeer slibt immers niet enkel dicht in Antwerpen en op de E313, maar inmiddels ook in en rond Hasselt. Jammer genoeg is de trein vandaag onvoldoende een volwaardig alternatief voor verplaatsingen tussen de provincies Limburg en Antwerpen.

“Sinds 2014 is het treinaanbod tussen beide provinciehoofdsteden erg onaantrekkelijk geworden”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “In de daluren nemen de rechtstreekse treinen niet meer de kortste route, waardoor reizigers ruim anderhalf uur onderweg zijn voor een afstand die in vogelvlucht 78 km bedraagt. Omgerekend is dat een commerciële snelheid van amper 50 km/uur. Voor iets snellere alternatieven zijn reizigers aangewezen op een onbetrouwbare overstap in Aarschot.”

TreinTramBus vindt een snellere treinverbinding tussen Limburg en Antwerpen noodzakelijk om twee redenen. “Enerzijds blijkt uit de ticketverkoop in Hasselt dat de vraag richting Antwerpen ook in de daluren relatief groot is”, zegt Stynen. “Anderzijds zou zo’n snellere trein een aantrekkelijk alternatief kunnen bieden voor de verkeersproblematiek op de E313 en de Antwerpse Ring. Tijdens de werkzaamheden voor het Oosterweelproject vermindert immers de capaciteit op de Ring, waardoor het aantal wagens er met 30 000 zou moeten afnemen.”

De initiatiefnemers vragen daarom dat de huidige snelle piekuurtreinen, die Hasselt en Antwerpen momenteel tweemaal per dag in amper één uur met elkaar verbinden, vanaf de volgende update van het vervoerplan ieder uur worden ingelegd. “Uit onze analyses blijkt dat het technisch mogelijk is om de gevraagde verbinding te integreren in het drukke treinverkeer op deze goederencorridor”, besluit Stynen.

  • Reizigers en politiek willen snellere verbinding Hasselt-Antwerpen.

Een reactie plaatsen

css.php