RET bestelt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL Bus & Coach

RET bestelt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL Bus & Coach

RET heeft vrijdag de voorlopige gunning voor de levering van 55 elektrische bussen en laadinfrastructuur verleend aan VDL Bus & Coach. Daarmee zet het regionale Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf een belangrijke volgende stap in de verduurzaming van zijn busvloot. De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

“Met de voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij,” zegt Maurice Unck, algemeen directeur van de RET. “Naast deze gunning zijn we van plan om dit jaar de opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen. We zijn er blij mee dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

De provincies, de Rijksoverheid en de vervoersregio’s hebben eerder al vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio will de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

De transitie naar 100% zero emissie bussen pakt de RET gefaseerd aan: 55 bussen in 2019, 50 bussen in 2021, 50 bussen in 2024 en de laatste 110 bussen in 2029. Unck: “Technologie op het gebied van elektrisch rijden ontwikkelt zich razendsnel. Omdat we steeds gebruik willen kunnen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”

De 55 bussen vertrekken elke ochtend met een volgeladen batterij vanaf locatie Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen. Laden gebeurt via een pantograaf, een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. De chauffeur koppelt de bus met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden. De bussen rijden op 100% groene stroom. Behalve het milieu gaan ook de passagiers erop vooruit: de nieuwe bussen zijn beduidend stiller dan de bestaande.

In de verduurzaming van de busvloot werkt de RET nauw samen met de gemeente, die werkt aan een breder plan voor de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch rijden in de stad. In samenspraak bepalen de RET en de gemeente de locaties van de laadpalen voor de bussen. In de eerste fase komen er in elk geval palen op Rotterdam Centraal, Zuidplein, in Schiedam en in Vlaardingen. De exacte locatie wordt nog vastgesteld. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie): “Ik ben erg blij met de 55 elektrische bussen waarmee de RET gaat rijden. Dat helpt mee aan onze ambitie om de lucht in de stad schoner te maken. Rotterdam wordt daar weer een stukje gezonder van.”

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Het afgelopen jaar heeft VDL grote stappen gezet om onze positie als transitiepartner naar elektrische mobiliteit verder te versterken. Als Europees marktleider hebben wij met onze volledig elektrische bussen in totaal ruim 11 miljoen kilometers afgelegd. Het is natuurlijk geweldig dat wij met onze partners middels de levering van bussen, laadinfrastructuur en project management nu ook als eerste een bijdrage gaan leveren aan de verduurzaming van het openbaar stadsvervoer in de regio Rotterdam.”

• Met een pantograaf laden de 55 Rotterdamse bussen straks met een druk op de knop.

Een reactie plaatsen

css.php