SBB-baas Andreas Meyer: “Prijsaanpassing, ja. Maar niet omhoog!”

SBB-baas Andreas Meyer: “Prijsaanpassing, ja. Maar niet omhoog!”

Zwitserland geldt sinds jaar en dag als het Walhalla van de spoorwegen, waar comfortabele treinen stipt met de precisie van een Zwitsers uurwerk door het land zoeven. Toch zitten er af en toe wat barstjes in dat beeld.

De Neue Zürcher Zeitung noteerde de afgelopen tijd toenemende klachten over traagheid en hoge prijzen, over problemen met de nieuwe Bombardier dubbeldekker en over vragen betreffende de uitdagingen van de digitalisering. De krant liet SBB CEO Andreas Meyer aan het woord over het heden en de toekomst van de spoorwegmaatschappij. Meyer werkte tijdens zijn rechtenstudie als treinschoonmaker en is sinds januari 2007 voorzitter van het management van de spoorwegmaatschappij.

Hoe ziet de prachtige nieuwe wereld van de Zwitserse federale spoorwegen eruit? Voor Meyer gaan het heden en de toekomst van de Zwitserse federale spoorwegen hand in hand. Gewoon prioriteit geven aan de dagelijkse gang van zaken zou moeilijk zijn. Voor railklanten tellen natuurlijk de eerste indrukken van het heden, maar als de SBB verkeerd zou investeren in de toekomst, die zou op de lange termijn de klant of de gemeenschap de rekening moeten betalen. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Een irritant en al langlopend onderwerp is de nieuwe dubbeldekkertrein van Bombardier, die al lang geleden had moeten rijden. De fabrikant en SBB hebben in bitse scheldpartijen elkaar de schuld gegeven voor de defecten. Maar de term ‘Pannenzug’ (‘defectentrein’)  verwerpt Meyer en hij verkiest, zoals op een persconferentie in februari, een ‘moeilijke bevalling’. Er moet aan meerdere vereisten worden voldaan en het is volgens hem ‘volkomen normaal’ dat een trein die precies is afgestemd op de Zwitserse eisen, een introductieperiode nodig heeft.

Maar waarom kun je eigenlijk geen trein kopen van het rek, van de plank of uit voorraad om zo maar te zeggen? Omdat er speciale normen zijn in Zwitserland. Deze omvatten de verschillende ruimteprofielen evenals bijvoorbeeld eisen voor mensen met beperkte mobiliteit, volgens Meyer. Die eisen zijn in elk land anders. Een treinenbouwer moet zijn trein niet alleen op de internationale markt kunnen aanbieden, maar moet ook rekening houden met voorschriften op nationaal niveau. Meyer hoopt overigens op meer geharmoniseerde voorschriften, omdat de spoorweg niet plotseling ophoudt aan de grens van het land.

Andreas Meyer is alleen tevreden als de nieuwe treinen stabiel functioneren. Oorspronkelijk zouden ze worden ingezet vanaf de laatste wijziging van de dienstregeling in december, maar nu wil de wijs geworden SBB-chef enkele aankondiging meer doen over de te verwachten inzetdatum om niet het risico te lopen ook die weer te moeten intrekken. Maar het huidige rollend materieel is als gevolg van de vertraagde levering natuurlijk langer dan gepland in gebruik. Meyer: “Het moet zo zijn dat deze nieuwe trein functioneert zonder dat bij elke deur een verpleegkundige zou moeten staan.”

Met betrekking tot de punctualiteit heeft de SBB een Open Date- beleid. De gegevens worden in ‘real time’ vrijgegeven, terwijl treinen met drie minuten vertraging noch steeds voldoen aan de punctualiteitsnorm, zegt Meyer. Aan de ene kant waren er enkele problemen, vooral in het laatste kwartaal van 2018. Zo rijdt van de SBB-Intercitytreinen slechts 83,8% op tijd; op de route Zurich-Bern is één op de vier IC’s vertraagd. Maar in het algemeen, met het oog op de toekomst, zijn reizigers verwend met het Zwitserse systeem, zeker nu het een zeer grote uitbreiding ondergaat.

Wat te doen met het oog op klachten over volle treinen en hoge prijzen? Hier legt Meyer duidelijk de nadruk op de strategie om prijzen niet te verhogen maar ze te verlagen: “Prijzen aanpassen, ja. Maar niet omhoog! Vorig jaar hadden we ongelooflijk goede ervaringen met spaartickets. Van de meer dan vijf miljoen spaartickets is tweederde aangeschaft door klanten die anders de reis niet per trein of helemaal niet zouden hebben gemaakt. Twintig procent zou anders met de auto zijn gegaan.

Op het gebied van digitalisering moet de reiziger zich ervan bewust zijn dat dit proces al langere tijd gaande is. “Ons operationele centrum in Olten lijkt op dat van de NASA in Houston” Zonder deze technische middelen zou het treinverkeer vandaag niet meer te verwerken zijn. Toekomstige geautomatiseerde systemen kunnen het gebruik van het netwerk nog vergroten.

Lees verder (Duits): https://www.nzz.ch/meinung/die-preise-anpassen-ja-aber-nicht-nach-oben-ld.1470807

  • SBB-baas Andreas Meyer: “Prijsaanpassing, ja. Maar niet omhoog!” Foto SBB.

Een reactie plaatsen

css.php