Slaaptrein in 2020 opnieuw uit Amsterdam?

Slaaptrein in 2020 opnieuw uit Amsterdam?

Anderhalf jaar nadat de DB zijn City Night Line-slaaptrein van en naar Amsterdam stopzette, lijkt de slaaptrein zijn rentree in Nederland te maken. In 2020 moet hij als ‘Nightjet’ een keer per dag vanaf Amsterdam CS gaan rijden.

“Dat is het plan”, vertelt NS-woordvoerder Ton Boon Het Parool. “Maar we zijn ook afhankelijk van onze partner, de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Zij hebben al een aantal treinstellen besteld, we wachten nu op de levering en of ze worden toegelaten op de Nederlandse spoorwegen.” Het lijkt er alvast op dat NS met ÖBB wel een rendabele exploitatie mogelijk kan maken. “Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen”, zegt de NS-woordvoerder. “Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen.”
Onder de naam Nightjet heeft ÖBB het Duitse City Night Line-slaaptreinennet overgenomen van DB, het gereorganiseerd en rendabel gemaakt en deze rijden onder meer vanaf Düsseldorf. De ‘Amsterdamse’ slaaptrein zou daar over ongeveer twee jaar aan kunnen aantakken. Op die manier ontstaat een directe verbinding tussen Amsterdam, Düsseldorf, München, Wenen en Innsbruck. Met de laatste plaats hoopt NS ook wintersporters aan te spreken.

De NS hoopt voornamelijk vakantiegangers en zakelijke reizigers te bereiken met het plan. “We merken dat de belangstelling voor internationale treinreizen de afgelopen jaren is toegenomen. Uit onze maandelijkse enquêtes blijkt dat, maar ook uit een stijging van de kaartverkoop voor internationale reizen,” aldus Boon.
De autoslaaptreinen die vroeger vanuit Den Bosch vertrokken met zuidelijke bestemmingen, zijn definitief deel van de historie geworden. De faciliteiten daarvoor zijn verdwenen in Nederland en ook andere spoorwegmaatschappijen – zoals de Belgische – hebben ze afgevoerd.

Er is ook belangstelling voor internationale treinreizen vanwege de discussie over duurzaam reizen. Boon: “Mensen zoeken steeds vaker naar alternatieven voor vliegen. Kijk maar naar de discussie over de drukte bij Schiphol Airport en de opening van Lelystad Airport.”

Groen Links is alvast tevreden. Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. “De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig.”

  • De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB maakten hun nachtnet wel rendabel, anders dan eerder de DB met City Night Line.

Een reactie plaatsen

css.php