Smart mobility technologie voor bus (en vrachtwagen) rondom Schiphol

Smart mobility technologie voor bus (en vrachtwagen) rondom Schiphol

De provincie Noord-Holland voert samen met Daimler AG de eerste operationele test uit met een (hoog)geautomatiseerde bus die rijdt tussen het overige verkeer. Dit gebeurde op de busbaan tussen Schiphol en Haarlem.

Harm Jan Mostert, Provincie Noord-Holland: “De busbaan is één van de langste vrijliggende busbanen van Europa. Voor deze proef heeft de provincie 19 verkeerslichten uitgerust met de nieuwste communicatietechnieken. Hiermee wordt de bus een paar 100 meter voor een verkeerslicht herkend. Het verkeerslicht geeft de bus direct prioriteit. De bus ontvangt ruim voor het bereiken van het verkeerslicht een melding wanneer het licht groen wordt en past haar snelheid hier automatisch op aan. Dit verbetert de veiligheid en het comfort en het brengt de brandstofkosten omlaag.”

“Ook voor vrachtwagens kun je dit toepassen. Andere marktpartijen kunnen ook hun voertuigen of toepassingen testen in het gebied rond de luchthaven. Voor Beter Benutten gaat de provincie Noord-Holland hier nog eens 48 bestaande verkeerslichten omvormen tot een nieuwe generatie intelligente verkeerslichten.” Om Nederland ook in de toekomst bereikbaar, veilig en leefbaar te houden, zet Rijkswaterstaat kennis, relaties, data, ervaring en landelijk wegennet in om smart mobility verder te brengen.

  • Smart Mobility rondom Schiphol voor bus en vrachtwagen.

Een reactie plaatsen

css.php