SP wil Uber in Amsterdam aanpakken naar New Yorks voorbeeld

SP wil Uber in Amsterdam aanpakken naar New Yorks voorbeeld

‘Maximeer het aantal vergunningen.’ Dat is de oplossing waarmee de SP naar het voorbeeld van New York eerder deze week de congestie in het stadscentrum wil beteugelen. De SP in Amsterdam wil de verstrekking van vergunningen voor Uber-chauffeurs een halt toeroepen. SP-raadslid Tiers Bakker heeft hierover schriftelijke vragen ingediend bij wethouder Dijksma van Verkeer, aldus AT5.

Bakker kwam met zijn vragen nadat New York deze week besloot om de taximarkt te reguleren door de afgifte van vergunningen aan firma’s die huurauto’s met chauffeur exploiteren te bevriezen voor een jaar. Uber en Lyft halen uit deze sector hun chauffeurs. In dat jaar zal ook de regelgeving flink worden aangescherpt. De verhouding tussen taxi’s en huurauto’s in New York City is inmiddels flink scheefgegroeid: 13.587 tegen 103.000.

Raadslid Bakker heeft veel begrip voor de beslissing: “In New York zie je dat sommige taxichauffeurs geen bestaan meer hebben. Zij redden het niet op zo’n neo-liberale taximarkt. Het maximeren van vergunningen is de oplossing.” Bakker ziet echter over het hoofd dat het vaak niet de chauffeurs zijn, die de vergunningen bezitten. Slechts een relatief kleine groep van eigen rijders bezit een ‘medallion’, waarvan de waarde van 1,3 miljoen euro in 2013, inmiddels daalde tot 200.000 dollar. Voornaamste reden voor New York om de vergunninguitgifte te bevriezen, is de steeds meer aanzwellende congestie in het centrum van de stad, Manhattan. Daarbij komt nog dat steeds meer mensen buiten Manhattan Uber en Lyft verkiezen boven het rammelende en onbetrouwbare New Yorkse openbaar vervoer.

Hoewel in de Amsterdamse coalitieplannen staat dat GroenLinks, D66 en de PvdA de taximarkt willen reguleren door een ‘volumebeleid’, heeft wethouder Sharon Dijksma hulp uit Den Haag nodig om de regels voor Uber aan te passen. Ze kan nu alleen de regelgeving aanpassen voor de taxibedrijven TCA en TCS, schrijft Het Parool.

De stap naar Den Haag gaat de SP veel te langzaam. Bakker stelt voor gebruik te maken van gemeentelijke noodwetgeving, waardoor niet gewacht hoeft te worden op toestemming van het Rijk. De burgemeester mag daar beroep op doen wanneer er sprake is van “ernstige vrees voor wanordelijkheden, rampen of zware ongevallen.”

“De veiligheid is in gevaar”, vindt Bakker. “Ten eerste rijden er teveel taxi’s rond in de stad waardoor de verkeersveiligheid in het dagelijks leven in het geding komt. Daarbij krijgen Uber-chauffeurs door de hoge werkdruk zo vaak te maken met ongelukken, dat zij worden geweigerd bij autoverzekeraars.” Dat laatste geldt overigens ook voor de taxisector in zijn geheel. Taxibedrijven hebben het steeds moeilijker om tegen een redelijke premie een autoverzekering af te sluiten.

  • SP wil – net als in New York – de Amsterdamse taxivergunningen bevriezen om Uber een halt toe te roepen.

Een reactie plaatsen

css.php