Staat Arriva’s ‘Drielandentrein’ op de helling?

Staat Arriva’s ‘Drielandentrein’ op de helling?

Voorlopig gaat de geplande drielandentrein van Arriva alleen tussen Maastricht en Aken rijden, aldus De Limburger. De internationale treinen van Arriva die met ingang van 9 december gaan rijden door Zuid-Limburg gaan in eerste instantie alleen Maastricht, Heerlen en Aachen Hauptbahnhof aandoen.

De samenwerking op spoorweggebied tussen Nederland en België verloopt doorgaans weinig soepel. Zo ook bij de ‘Drielandentrein.’ Deze trein die vanaf december de – ideale – verbinding zou vormen tussen Luik, Maastricht en Aken staat op de helling. België weigert de Nederlandse Arriva-treinstellen, omdat die niet aan de nodige ECTS-veiligheidsregels voldoen. ‘Komt er weer een nieuwe ‘spooroorlog’ tussen de buurlanden?’, vraag De Standaard zich af.

Op Belgisch grondgebied wordt al een tijdje proefgereden met de Arriva-stellen, maar ineens is het heel onzeker dat de ‘Drielandentrein’ vanaf december tussen Aken, Maastricht en Luik zal rijden. In 2015 werd deze nog gepresenteerd als een schoolvoorbeeld van internationale samenwerking op het spoor.

De verbinding wordt uitgevoerd door Arriva, dochter van Deutsche Bahn. Arriva bestelde speciale treinstellen die geschikt zijn voor zowel het Duitse, het Nederlandse als Belgische spoorwegnet. Die zitten elk op een ander elektriciteitsnet, hanteren andere seinsystemen en … andere veiligheidssystemen.

Na de treinramp in Buizingen in 2010 (19 doden), werd besloten dat op het Belgische spoorwegnet geen treinen meer mogen rijden, die niet zijn uitgerust met het ECTS-veiligheidssysteem. Maar de nieuwe treinen van Arriva beschikken daar niet over. Volgens de Nederlandse regering “was er sinds 2016 constructief overleg, maar kwam België vorige maand in één keer met aanvullende eisen opzetten”, schreef NRC Handelsblad onlangs.

De Belgische minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vertelde de NRC dat “die verplichting sinds 2006 benadrukt is in al onze contacten met het Nederlandse ministerie”. Verwijzend naar de treinramp in Buizingen, zegt Bellot “geen millimeter te zullen toegeven”. Vijf jaar na het debacle met de Fyra-trein, dat ook deels het gevolg was van moeizame samenwerking – volgens sommigen zelfs een ware stellingenoorlog – tussen België en Nederland, dreigt zo opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen beide landen.

De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport zou nu vanaf volgende week ook de Belgische treinstellen die al tussen Luik en Nederland rijden op veiligheid gaan inspecteren. Want die voldoen op hun beurt niet aan de veiligheidssystemen die in Nederland van kracht zijn. “Als beide landen elkaar vanop hun kant van de grens gaan aanvallen, dan dreigt dit te escaleren”, waarschuwt federaal Kamerlid Jef Van den Bergh, die het dossier van nabij volgt. “Ga rond de tafel en los dit op!”

  • Staat Arriva’s ‘Drielandentrein’ op de helling?

Een reactie plaatsen

css.php