Stadsexploitatie Arriva Maastricht – inclusief duurzame werkplaats – volledig elektrisch

Stadsexploitatie Arriva Maastricht – inclusief duurzame werkplaats – volledig elektrisch

Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling 2019, op 9 december 2018, stroomden op de Arriva-stadslijnen van Maastricht geleidelijk nieuwe elektrische bussen in. In totaal rijden er nu 28 elektrische bussen door de stad op de lijnen 1, 2, 3, 5 en 6. En voor het onderhoud van deze bussen is nu een nagenoeg klimaatneutrale werkplaats gerealiseerd in de Limburgse hoofdstad. Vandaag zette Arriva deze nieuwe stap naar verduurzaming in het openbaar vervoer samen met de gedeputeerde Hubert Mackus van de Provincie Limburg en wethouder Gert-Jan Krabbendam van Maastricht.

Sinds de start van Arriva in Limburg in december 2016 is naast de stadsdienst in Venlo ook stadslijn 3 in Maastricht elektrisch. De 4 elektrische bussen van die lijn en het laadstation voor het tussentijds laden op het Miradorplein, vormden het eerste begin van begin van nul-emissie rijden in de stad. Vanaf december 2018 zijn er geleidelijk 24 nieuwe elektrische bussen toegevoegd. Daarmee rijden er nu 28 elektrische bussen op de stadslijnen 1,2,3 5 en 6. Deze bussen bieden de reiziger veel comfort, zijn stil en dragen bij aan de leefbaarheid en een betere luchtkwaliteit in de stad.

De nieuwe duurzame werkplaats is vandaag in gebruik genomen. “Hiermee is Arriva in Maastricht nagenoeg duurzaam,” zegt deputé Mackus. Wethouder Krabbendam: “Onder de vlag #missionzeromaastricht werken we samen aan een klimaatneutraal Maastricht en die energieomslag maakt alleen kans als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en de handen in elkaar slaat. Met deze stap levert Arriva een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en omgeving.”

Directeur Patrice van Bergen van Arriva Limburg: ”Duurzaamheid stopt voor Arriva niet bij materieel alleen. Ook in de werkplaats voor reparatie en onderhoud van de bussen willen we zoveel mogelijk klimaatneutraal werken.” Het pand is zeer goed geïsoleerd, met het oog op vasthouden van warmte, maar ook om geluidsoverlast te voorkomen. Verder is de werkplaats voorzien van LED verlichting, die aan en uit gaat via bewegingssensoren. Het pand heeft geen aansluiting op het gasnet maar een warmtepomp, via zonnepanelen op het dak wordt stroom gegenereerd.

Om de bussen van groene stroom te voorzien worden ze ’s nachts, naast de werkplaats, opgeladen. Overdag worden de bussen bij de eindpunten via snelladers bijgeladen. Zo hebben ze voldoende energie om de hele dag comfortabel, duurzaam en stil reizigers te vervoeren.

V.l.n.r.: Patrice van Bergen, regiodirecteur Arriva Limburg, Gert Jan Krabbendam, wethouder Maastricht en gedeputeerde Hubert Mackus.

Een reactie plaatsen

css.php