Studie LEVC: ‘Minder stress achter het stuur door elektrisch rijden’

Studie LEVC: ‘Minder stress achter het stuur door elektrisch rijden’

Een onderzoek door LEVC (de London EV Company, maker van de elektrische ‘Londense’ taxi TX) in samenwerking met de Universiteit van York toont aan dat elektrisch aangedreven voertuigen niet alleen de brandstofkosten van de chauffeur verlagen en de luchtkwaliteit helpen verbeteren, maar ook de stress achter het stuur kunnen verminderen.

Voor het eerst werd de hersenactiviteit van taxichauffeurs in zowel elektrische als dieseltaxi’s in een wetenschappelijke test gevolgd. Bestuurders van de nieuwe elektrische taxi (TX) bleken meer geconcentreerd, rustiger en tevredener te zijn tegenover bestuurders van dieselmodellen.

Aangezien steden steeds meer belang hechten aan bedrijfsvoertuigen met zero emission-capaciteit om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, heeft de studie van LEVC potentieel bredere positieve mentale gezondheidsvoordelen voor alle professionele bestuurders.

In een wereldprimeur liet LEVC (London EV Company) een experiment uitvoeren om mentale activiteit te controleren – tussen tal van andere fysieke factoren – van bestuurders in zowel de nieuwe elektrisch aangedreven taxi als in het vorige dieselmodel om uit te zoeken of de stille cabine van een ultramodern elektrisch voertuig effect had op het welzijn van hard werkende taxichauffeurs.

De test werd ontworpen en uitgevoerd door akoestisch expert Dr Duncan Williams van de Universiteit van York en vond plaats in het centrum van Londen met vier professionele taxichauffeurs die aan het stuur van beide voertuigen stapten en een reeks proefritten uitvoerden.

Een elektro-encefalogram, vaak aangeduid als een ‘brain cap’, werd op het hoofd van elke bestuurder geplaatst. Elektroden binnen de kap bewaakten de hersenactiviteit over een vaste route door de hoofdstad, waardoor voorheen ongezien inzicht werd verkregen in de verschillende mentale toestanden tussen bestuurders van elektrische en dieselvoertuigen. Hartslag en audio-metingen werden ook genomen.

Rijdend met de elektrische taxi, bleken taxichauffeurs meer geconcentreerd dan bij het rijden met de dieseltaxi. Er werden hogere niveaus van bèta-hersengolfactiviteit geregistreerd door bestuurders in de elektrische taxi, wat wijst op hogere niveaus van actieve concentratie. Kortom, tijdens het besturen van de elektrische taxi waren chauffeurs alerter. Dit was vooral merkbaar bij het wachten bij verkeerslichten – een veel voorkomende situatie voor de Londense taxichauffeur.

Het rijden met de elektro-taxi was ook rustiger dan met het dieselvoertuig. De hartslag was consistent minder variabel in de elektrische taxi dan de dieseltaxi, wat wijst op een grotere mentale rust. De elektrische taxi was een minder luidruchtige werkomgeving voor de bestuurders met ongeveer 5 dB minder lawaai, en een verhoogd dynamisch bereik in vergelijking met opnames in de dieseltaxi. De elektrotaxi-chauffeurs waren tevredener en hadden minder last van stress en afleiding in de elektrische taxi.

  • Minder stress in de elektrische taxi? Dit eerste onderzoek geeft aan van wel.

Een reactie plaatsen

css.php