Studie: Steden met ride-hailingbedrijven als Uber en Lyft zien een  toename van het aantal dodelijke ongevallen

Studie: Steden met ride-hailingbedrijven als Uber en Lyft zien een toename van het aantal dodelijke ongevallen

Nieuw onderzoek, fel aangevochten door Uber en Lyft, suggereert dat er verborgen kosten verbonden kunnen zijn met ride-hailing.

De studie verscheen op het moment dat de New Yorkse wetgevers nadenken over hoe ze vanaf 2021 in de drukste delen van Manhattan de eerste congestieprijzen in de VS kunnen toepassen.

De studie ontdekte dat er een stijging van ongeveer 3% is opgetreden in het aantal ernstige en dodelijke ongelukken in grote Amerikaanse steden, zodra ride-hailing platforms werden geïntroduceerd, volgens nieuwe bevindingen van onderzoekers aan de Rice University in Houston, Texas en de Booth School of Business van de Universiteit van Chicago.

Ride-hailingdiensten als Uber en Lyft brengen zeker serieuze plussen met zich mee, erkent de studie, zoals meer gemak voor forensen om nog maar te zwijgen over hele nieuwe inkomstenbronnen voor mensen met een rijbewijs. Maar volgens de bevindingen van de studie moet ook een keerzijde worden afgewogen: “Er zijn kosten, zijn niet triviaal zijn en die in mensenlevens kunnen worden gemeten – in het bijzonder in verhoogde percentages van belangrijke verkeersongevallen en verkeersdoden.”

Deze dodelijke slachtoffers kunnen ook in dollars worden gemeten, zeggen onderzoekers. Als we de statistische waarde van een leven van het Amerikaanse ministerie van transport toepassen, is de potentiële teruggang van de economie op basis van deze slachtoffers ongeveer $ 10 miljard, aldus het onderzoek.

De onderzoekers kwamen tot hun conclusies – die Uber en Lyft alvast fel bekritiseerden – in een analyse die startte met statistische gegevens van de National Traffic Highway Safety Administration. Zowel Uber als Lyft verwierpen de conclusies van de studie meteen.

De studie geeft niet aan dat bepaalde voertuigen betrokken zijn bij verkeersongevallen, maar de studie keek naar het totale aantal ongevallen vóór en na de komst van de ride-hailingdiensten naar een stad. Die gegevens werden ook vergeleken met steden waar er geen ride-hailingdiensten actief waren.

“Ons team heeft dit rapport beoordeeld en vastgesteld dat het niet klopte”, aldus een woordvoerster van Uber. “Uber heeft op vele manieren bijgedragen aan de veiligheid en we nemen onze verantwoordelijkheid om mensen te beschermen. Daarom hebben we functies geïmplementeerd om het risico op slaperig rijden te verminderen en bestuurders te informeren over hun snelheid.”

Een woordvoerder van Lyft noemde de studie “gebrekkig, van de problematische methodiek tot de ongerechtvaardigde conclusies. Talrijke studies hebben aangetoond dat ride-hailing het rijden onder invloed heeft verminderd, veilig vervoer heeft geboden in gebieden die niet worden bediend door andere vervoerssystemen, en de mobiliteit in steden dramatisch verbetert. De veiligheid en bescherming van iedereen op de weg is onze topprioriteit.”

  • Studie: Steden met ride-hailingbedrijven als Uber en Lyft zien een toename van het aantal dodelijke ongevallen

Een reactie plaatsen

css.php