Sustainable Bus Award 2019 naar Iveco, Mercedes-Benz en Volvo

Sustainable Bus Award 2019 naar Iveco, Mercedes-Benz en Volvo

Op de IAA Commercial Vehicles in Hannover is de Sustainable Bus Award uitgereikt aan de vertegenwoordigers van Iveco, Mercedes-Benz en Volvo, winnaars van de 3e editie van de enige Europese prijs gericht op de duurzaamheid van bussen en touringcars. IAA Commercial Vehicles vindt om de twee jaar plaats in Hannover en is ‘s werelds toonaangevende beurs voor transport, logistiek en mobiliteit.

De jury van de Sustainable Bus Award vertegenwoordigt zeven Europese landen. Het netwerk bestaat inderdaad uit Mobilités Magazine (Frankrijk), Busfahrt (Duitsland), Autobus (Italië), OV-Magazine (Nederland), InfoBus (Polen), Infotrucker (Roemenië), Carril Bus (Spanje). De juryleden kiezen de winnaars na drie evaluatiestappen. Eerst diende elk jurylid een kandidatenlijst in. Alle kandidaten hebben een eerste numerieke evaluatie doorlopen. Twaalf voertuigen (4 voor elke categorie) werden op de shortlist gezet. Ook werd fabrikanten gevraagd om gedetailleerde documentatie met informatie over de voertuigen. Tot slot gaf elk jurylid een gedetailleerde beoordeling aan elk voertuig, rekening houdend met 53 parameters verdeeld in de volgende groepen: motor, transmissie, veiligheid, comfort en duurzaamheid.

Sustainable Bus Award 2019 URBAN ging naar de Iveco Crealis 18 m. met ‘In-Motion-Charging.’ Het juryrapport:

“’In Motion Charging’ (IMC) als technische oplossing maakt de trolleybus tot een echt alternatief voor een elektrische batterijbus. Dankzij IMC kan het voertuig in volledig elektrische modus rijden zonder dat er een antenne-infrastructuur is. Bevrijd van de permanente beperking (technologisch en infrastructureel) van de draad, creëert de trolleybus onverwachte mogelijkheden. Iveco Bus is een van de belangrijkste spelers in de trolleybus-sector, zoals blijkt uit de tot nu toe verkochte trolleybussen – meer dan 800. Het bedrijf onthulde op Busworld 2017 zijn nieuwe trolleybusserie, waartoe het bekroonde voertuig behoort. Crealis 18 m In-Motion-Charging, aangedreven door Skoda Electric, combineert de elektrische bovenleiding met een kleine ingebouwde batterij. Dit vermindert de complexiteit van de aanleg en de kosten en er gaat geen tijd verloren voor het opladen.”

Sustainable Bus Award 2019 INTERCITY: Mercedes-Benz Citaro Ü Hybrid. Het juryrapport:

“De Citaro Ü Hybrid garandeert een verlaging van het brandstofverbruik met 8,5 procent tegen redelijke extra kosten. Hybriden vormen een sleutelelement in de overgang tussen dieselbussen en voertuigen met alternatieve aandrijvingen. Een compacte elektromotor is tussen de verbrandingsmotor (7,7 liter, 260 kW) en de automatische transmissie geplaatst (klanten kunnen kiezen voor ZF of Voith). De elektromotor, hetzelfde model dat is goedgekeurd als dynamo/starter op de nieuwe Mercedes-Benz personenauto klasse S, levert een koppel van 14 kW en 220 Nm. Tijdens het remmen, werkt deze als een generator en slaat energie op in twee modules, waarbij elke module 16 dubbele condensatoren (supercaps) bevat. Dit is waar één van de nieuwe functies van de Citaro Hybrid voor de dag komt: het is het eerste commerciële voertuig dat niet wordt aangedreven door een hoogspanningsnetwerk, maar door een afzonderlijk 48 volt laagspanningsnetwerk, vergelijkbaar met dat van hybride Mercedes-auto’s.”

Sustainable Bus Award 2019 COACH: Volvo 9900. Het juryrapport:

“De Sustainable Bus Award is gebaseerd op een breed idee van duurzaamheid, mede bedoeld om de aantrekkelijkheid van collectief personenvervoer te vergroten. Een noodzakelijke stap om tot een duurzamer milieu te komen, is door het gebruik van personenauto’s te verminderen, de vervuiling en verkeerscongestie te beperken. Hiertoe kunnen naast enkele milieugerelateerde parameters (recycleerbaarheid van componenten en algemene milieuverplichtingen van de fabrikant) verschillende aspecten van belang zijn, zoals veiligheid, comfort en lawaai. De nieuwe Volvo 9900 is het resultaat van een geheel nieuw project. Het comfortniveau is sterk verhoogd, de Cx is verlaagd, Volvo Dynamic Steering blijft een belangrijk kenmerk voor zijn positieve invloed op de fysieke omstandigheden van de bestuurder, waardoor de veiligheid van de passagiers wordt verbeterd. Het transparante ‘venster’ aan de onderkant van de voordeur zorgt voor een beter zicht op de zijkant van de bus. Het Het programma wordt bijgewerkt wanneer de bus zich in een nulemissie- of lagetoerentalzone bevindt en kan daarmee de rijmodus aanpassen.”

  • De Sustainable Bus Award ging naar de Iveco Crealis 18, de Mercedes-Benz Citaro Ü Hybrid en de Volvo 9900.

Een reactie plaatsen

css.php