Taxichauffeurs in New York strijden tegen congestietoeslag

Taxichauffeurs in New York strijden tegen congestietoeslag

Is het een ‘zelfmoord-toeslag’ (omdat acht New Yorkse taxichauffeurs in 2018 zelfmoord pleegden omdat ze de eindjes niet meer aan elkaar konden knopen) of een ‘essentiële bijdrage om New York’s krakkemikkige metro te repareren’? Die cynische vraag stelde de New York Times vanochtend naar aanleiding van de rechtszaak tegen de congestieheffing van $ 2.50 die vanaf 1 januari bovenop de tarieven van de New Yorkse taxi’s zou komen. Huurauto’s met chauffeur (de ‘black cars’) die meestal worden gebruikt door Uber en Lyft zouden $ 2.75 bij hun tarief op moeten tellen, elke keer als ze het congestiegebied – Manhattan, ten zuiden van de 96e straat – in zouden rijden. Als Uber en Lyft passagiers poolen, dan ontsnappen ze aan het hoge tarief en betalen ze $ 0.75. Taxichauffeurs zijn bang dat Uber, Lyft en andere apps zich vanwege hun diepe zakken niets aantrekken van de heffing.

Taxichauffeurs en taxiondernemers hebben deze rechtszaak aangespannen om de heffing te blokkeren. ​​Gaat de toeslag wel door, dan kost het instappen in een ‘yellow cab’ binnenkort alleen al $ 5.80 zonder een centimeter te rijden. In de meterprijs zit sinds jaar en dag al een heffing van $ 0.50 om het lokale openbaar vervoer te ondersteunen. De nieuwe heffing moet de congestie – met name door Ubers en Lyfts – terugdringen en per dag zo’n $ 1 miljoen bijdragen aan het noodlijdende New Yorkse OV; in totaal 400 miljoen per jaar. Overigens alleen op te brengen door taxi’s en Ubers. Gewone auto’s zijn vrijgesteld.

De tegenstanders waarschuwen ervoor dat deze heffing weleens de definitieve doodsklap zou kunnen betekenen voor de taxisector in New York. Ze zeggen dat de toeslag klanten wegjaagt, terwijl ze toch al werk kwijtraken aan Uber, Lyft en andere app-bedrijven. In slechts enkele jaren hebben de taxivergunningen (‘medallions’) – vroeger een betrouwbare belegging waartegen kleine ondernemers een hypotheek afsloten of waarmee ze de schoolopleiding van hun kinderen betaalden – in waarde gezakt van 1 $ miljoen naar nauwelijks $ 200.000.

“Als ze de toeslag opleggen, dan is het gebeurd, dan hebben we onze hele levensinvestering verloren”, zei Gloria Guerra, 62, die met haar man, William, zo’n taxivergunning bezit – een stukje aluminium geklinkt op de motorkap van de New Yorkse yellow cabs. “Ons bedrijf zal failliet zijn. Alle ‘medaillons’ zullen failliet zijn.”

Vandaag vechten de Guerra’s en andere taxiondernemers en chauffeurs tijdens de eerste dag van de rechtszaak in Lower Manhattan tegen, wat zij noemen, een toeslag die in feite een ‘zelfmoordtoeslag’ is. Zij stellen dat door het opleggen van de nieuwe kosten, staats- en stadsambtenaren “proberen de laatste spijker in de spreekwoordelijke doodskist te hameren door ‘yellow cabs’ voor passagiers compleet onaantrekkelijk te maken. Als de laatste consumenten wegblijven, stort de sector in.” Vorige maand blokkeerde een rechter tijdelijk de door de New Yorkse staat aangedragen congestieheffing totdat beide partijen argumenten konden aandragen.

Volgens de staat zijn de heffingen – waar gewone automobilisten niets mee hebben te maken – essentieel om extra inkomsten voor de Metropolitan Transportation Authority, het lokale OV, te genereren. Opvallend genoeg keerde New York’s burgemeester, de Democraat Bill De Blasio, zich niet tegen de toeslag. Dit leidde indirect tot het terugtreden van CEO Meera Joshi van vergunningverlener Taxi & Limousine Commission (TLC), die aangaf dat het doorgaan van de toeslag “potentieel verwoestend” zou kunnen zijn voor de taxisector. Joshi kan zich niet uitspreken over de zaak omdat ze partij is in de rechtszaak. Ook andere partijen binnen het staats- en stadsapparaat zijn uitermate verdeeld over de aanpak van gouverneur Cuomo.

Mobiliteitsadviseur Bruce Schaller, zei in de New York Times dat taxi’s en auto’s van Uber en Lyft sterk hebben bijgedragen tot de congestie in Manhattan. In zijn studie van vorig jaar vond hij tijdens een weekdag evenveel taxi’s als ‘black cars’ in het centrale zakendistrict – samen goed voor tweederde van alle voertuigen daar. Tot overmaat van ramp reden de taxi’s en ‘black cars’ vaak leeg rondjes.

Bhairavi Desai, de CEO van de New York Taxi Workers Alliance, zei dat de nieuwe heffing meer taxiondernemers in een faillissement zou drijven, terwijl taxichauffeurs minder zouden verdienen en zouden moeten bezuinigen op hun levensonderhoud. “Ik ken niemand die nog spaargeld over heeft,” zei ze. “Ze zullen allemaal worden geconfronteerd met faillissementen omdat momenteel betalingen eenvoudigweg niet worden gedaan. Ik geloof dat het zeer nijpend zal worden.”

Augustinus Tang, 34, een ‘yellow cab’-chauffeur die de hoorzitting vandaag bijwoont, zei dat hij ongeveer $ 240 verdient na 10 uur rijden. Dat is ongeveer $ 100 minder dan vier jaar geleden, toen hij net een taxivergunning had geërfd – en de resterende lening van $ 500.000 – toen zijn vader stierf. “Het is vervelend dat mensen zeggen dat de rechtszaak het openbaar vervoer geld kost,” zei hij. “Wij proberen onze levens te redden.”

  • Taxichauffeurs in New York vechten tegen de congestietoeslag: “Wij proberen onze levens te redden.”

Een reactie plaatsen

css.php