Taxiritten ook in het doelgroepenvervoer fors duurder

Taxiritten ook in het doelgroepenvervoer fors duurder

Door de plannen van het nieuwe kabinet met BTW en BPM wordt een taxiritje fors duurder, tot wel 10 procent, meldt RTL Nieuws. Daar worden niet alleen gewone klanten de dupe van, maar vooral ook tienduizenden gehandicapten die gebruik maken van patiëntenvervoer, het overgrote deel van de omzet in de taxisector. Naar verluid gaat het om “tientallen miljoenen.”

Doordat het nieuwe kabinet de BTW verhoogt, wordt een taxiritje duurder: namelijk 3 procent. Veel mensen vinden een gewoon taxiritje nu al duur. Maar dat is niet alles. In het regeerakkoord staat ook dat taxiondernemers vanaf 2020 het BPM-belastingvoordeel op de aanschaf van hun auto verliezen. Bij de aanschaf van een nieuwe taxi krijgen ondernemers nu de aankoopbelasting, de BPM, terug. Dat gaat gemiddeld om 9000 euro per taxi. Bij een rolstoelbusje kan dat om wel 30.000 euro gaan.

Taxiondernemers willen deze fikse tegenvaller gaan doorberekenen aan klanten. De overheid moet daarvoor de maximum tarieven voor taxiritten gaan verhogen, zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. Als dat gebeurt, worden taxiritjes nóg eens 7 procent duurder, blijkt uit onderzoek. Bovenop de 3 procent btw-stijging, gaan we dus 10 procent meer betalen voor de taxi.

Het treft vooral ook de zorgsector, de omzetkurk waarop de taxisector drijft. “Die ritjes hoeven mensen niet zelf te betalen, zorgverzekeraars en gemeentes vergoeden dat”, legt Andela uit. “Maar door de veranderingen worden die ritjes tientallen miljoenen duurder. Dat blijkt uit onze eerste berekeningen. Als een gemeente maar een maximaal budget heeft dan kan dat nare gevolgen hebben. Bijvoorbeeld dat er minder ritjes vergoed gaan worden. En dat moeten we toch niet willen.”

  • Taxiritten ook in het doelgroepenvervoer fors duurder

Een reactie plaatsen

css.php