Ticketverkoop Eurostar-verbinding Amsterdam-Londen gestart

Ticketverkoop Eurostar-verbinding Amsterdam-Londen gestart

Gisteren, om 17.00 precies, opende de ticketverkoop voor de nieuwe verbinding Amsterdam-Londen per Eurostar die op 4 april start. Enkele uren eerder was de eerste Siemens Velaro e320 – vol met Britse, Nederlandse en Belgische journalisten en andere genodigden – na een sprint van 3 uur en 41 minuten binnengelopen op spoor 15b van Amsterdam Centraal. Daarmee wint Eurostar de concurrentie met het vliegtuig tussen London Heathrow, Gatwick en Stansted – de inchecktijd en de reis van en naar het centrum van Londen meegerekend – moeiteloos. Zelfs vluchten van het centraler gelegen London City Airport komen niet echt in de buurt van de Eurostar-tijden.

Vanaf de start in 1994 promoot Eurostar vooral de milieuvoordelen van hogesnelheidstreinen en de omschakeling naar duurzame vervoerswijzen voor reizen over korte afstand. Zelfs een aantal CEO’s van luchtvaartmaatschappijen betoogde onlangs in de FD dat vluchten op korte afstanden beter zouden worden vervangen door treinreizen. Een Eurostar-reis van Londen naar Amsterdam stoot volgens de maatschappij 80% minder koolstofdioxide per reiziger uit dan een vlucht, “waardoor de trein een logische keuze is voor reizen in Europa voor de toekomst.”

Vooral ook de prijzen – vanaf € 49 retour – maken van het nieuwe Eurostar-aanbod op Londen-Amsterdam op zich al een hit. Wie al meteen op 4 april wil reizen en op zondag 8 april terug, koopt voor € 146,50 (€ 49.00 plus € 97.50) in Eurostar Standard een retour.

Wie op 4 mei een weekendje Londen wil doen (6 mei terug) betaalt bij Eurostar in Standard € 168.00 (€ 90.00 plus € 78.00). Het Thalysgedeelte van de heenreis is inbegrepen, al krijgt de reiziger wel twee tickets.

Vandaag (21 februari) checkten we ook even de prijzen voor vluchten op die beide reisdata. Voor reizen op 4 en 8 april rekent Vueling € 88 naar Luton en British Airways € 99 naar London Heathrow. Voor het mei-weekend zijn de Economy-ticketprijzen € 84.00 met Vueling naar Luton, € 96.00 met Easyjet naar Stansted of voor € 100 naar London Gatwick, of € 107 retour met British Airways naar Heathrow.

Dat Eurostar alle vertrouwen heeft in de nieuwe verbinding, blijkt wel uit het voor december 2018 aangevraagde nieuwe treinpaar rond de middag. Momenteel biedt Eurostar ’s ochtends en ’s avonds een verbinding aan – zowel uit Londen (08.31 uur en 17.31 uur) als uit Amsterdam (7.48 uur en 16.48 uur). De maatschappij verwacht niet alleen veel zakenreizigers, maar vooral ook veel toeristen in beide richtingen.

Voor reizigers vanuit Amsterdam is het plaatje de eerste anderhalf jaar aanzienlijk minder aantrekkelijk: niet alleen moet met de – in vergelijking met Eurostar’s zeer comfortabele en fris-ogende e320 – met de wat aftandse Thalys (wanneer krijgt dit materieel een ingrijpende upgrade?) naar Brussel worden gereisd. Daar moet – met alle bagage – nog eens worden overgestapt van de Thalys-terminal naar de pal ernaast gelegen Eurostar-terminal voor het doorlopen van de paspoort- en security-controle. Tussen de aankomst van de Thalys en het vertrek van de eerstvolgende Eurostar zitten een krappe drie kwartier.

Hoewel Eurostar het met klem ontkent, lijkt het er sterk op dat het gokte op een snellere totstandkoming van de afspraken over paspoortcontroles tussen Nederland en Groot-Brittannië dan nu het geval is. Staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) informeerde de Kamer onlangs dat het ratificeren van de nodige bilaterale afspraken tussen beide landen pas in de loop van 2019 wordt verwacht.

Nog in december gaf Eurostar tijdens het World Rail Festival in Amsterdam een presentatie over de wijze waarop het “vanaf de start” met ‘gesplitste’ e320-stellen (met security in het midden rechtstreeks tussen het ‘secure’ non-Schengen deel en het ‘non-secure’ Schengen-gedeelte) tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen zou gaan rijden.

Het is op z’n minst merkwaardig dat Eurostar verrast is door de vertraagde internationale afspraken. Wellicht speelde hier ietwat Brits ‘wishful thinking’ mee? Eurostar hoopt in ieder geval vurig (zie ook het interview met Eurostar CEO Nicolas Petrovic) dat de Nederlands-Britse controles toch vroeger kunnen starten en de overstap in Brussel-Zuid overbodig wordt. De check-in terminals in Rotterdam en Amsterdam (de laatste nogal basic), naderen hun voltooiing. Een lounge is – in ieder geval in Amsterdam – niet voorzien, maar Business Premier-klanten kunnen gebruik maken van de NS Business Lounges.

  • Gisteren, dinsdag 20 februari, arriveerde de eerste Eurostar-trein op spoor 15b van Amsterdam Centraal. Foto: Herman Welter.

 

Een reactie plaatsen

css.php