TreinTramBus verheugd over Vlaamse investeringen in spoorlijnen, maar mist geld voor De Lijn

TreinTramBus verheugd over Vlaamse investeringen in spoorlijnen, maar mist geld voor De Lijn

De Vlaamse regering wil honderd miljoen euro investeren in elf Vlaamse spoorwegprojecten. Een zeer positieve evolutie, want de trein biedt een waardevol alternatief voor ons overvol wegennet. Vraag is waarom de Vlaamse regering wel blijft besparen bij De Lijn, waardoor het aantal tram- en buspassagiers al jaren daalt. Vorige week moest een Gentse tramlijn deels dicht omdat de sporen er gevaarlijk versleten zijn en ook in Antwerpen zijn een aantal trams en tramlijnen in slechte staat. Het exploitatiebudget voor trams en bussen is onvoldoende, ook omdat goede doorstroming ontbreekt en de verkeersdrukte integendeel steeds meer tijdverlies en dus hogere kosten veroorzaakt.

Dat het Vlaams gewest de infrastructuur voor reizigerstreinen mee financiert is een primeur. Honderd miljoen euro gespreid over vijf jaar is weliswaar bescheiden vergeleken met de miljardeninvesteringen voor onderhoud en aanleg van nieuwe wegen, maar het principe is belangrijk. Reizigersorganisatie TreinTramBus juicht deze beslissing toe.

Spoorwegen bieden een veel hogere vervoercapaciteit dan wegen. Zo kunnen relatief bescheiden investeringen zeer gunstige effecten voor de mobiliteit van veel mensen opleveren. Vooral in Limburg, dat op spoorweggebied nogal onderbedeeld is, kunnen deze investeringen veel mensen uit de auto halen. Dat Vlaanderen in ruil voor de investeringen meer inspraak in het spoorbeleid wil, lijkt ons logisch.

Maar waarom steeds minder geld voor De Lijn?

TreinTramBus vraagt zich wel af waarom de Vlaamse regering verder bespaart bij De Lijn. Voorzitter Stefan Stynen: “Enkele weken geleden werd de Gentse tramlijn naar Ledeberg (Moscou) ingekort omdat de sporen er compleet versleten zijn. Vorig weekend brak een doorgeroeste bovenleidingpaal op het drukke kruispunt Harmonie in Antwerpen. Trams van meer dan veertig jaar oud blijven in dienst. Waarom investeert de Vlaamse regering niet voldoende in haar eigen tram- en busnet?”

Het aantal tram- en buspassagiers daalt, terwijl de wegen steeds drukker worden. Die drukte zorgt voor meer tijdverlies, langere rittijden voor trams en bussen en hogere exploitatiekosten voor De Lijn. Effectieve doorstromingsmaatregelen ontbreken. Daarom dringt TreinTramBus aan op een verhoging van het exploitatiebudget van De Lijn in plaats van een verdere besparing.

  • TreinTramBus: ‘Waarom geen geld voor De Lijn?’

Een reactie plaatsen

css.php