Uber en Lyft lobbyen bij Amerikaanse staten om strikte lokale regelgeving tegen te gaan

Uber en Lyft lobbyen bij Amerikaanse staten om strikte lokale regelgeving tegen te gaan

Volgens onderzoek van Mobility Lab naar wetgeving over ‘transportnetwerkbedrijven’ proberen Uber en Lyft gezamenlijk in vrijwel alle Amerikaanse staten striktere lokale regelgeving tegen te gaan.

Toen Uber voor het eerst in San Francisco verscheen, heette het UberCab – ondanks dat het niet was goedgekeurd door de Metro Transit Authority (SFMTA) in San Francisco, die de taxi’s in de stad reguleert. Als reactie daarop maande de SFMTA UberCab aan haar activiteiten te staken.

Hoewel ze de ‘Cab’ hebben laten vallen, bleef Uber in San Francisco werken en beweerde het dat de bestaande regels niet van toepassing waren op hun bedrijfsmodel. Nu, acht jaar later, heeft elke staat – met uitzondering van Oregon – op zijn minst bijzondere regelgeving voor transportnetwerkbedrijven (TNC’s), de gangbare term voor Uber en Lyft.

Hoewel het niet langer het Wilde Westen is voor TNC’s, verdoezelt dit het meer gecompliceerde beeld van regelgeving. Het doorgeven van TNC-vriendelijke regels die in diverse staten gelden weerspiegelt een landelijke inspanning van de TNC’s om vaak strengere regels te ontwijken die zijn opgelegd door de autoriteiten van de stad en de provincie.

Dat ontdekten we in ons onderzoek naar de TNC-wetgeving. In het hele land hebben Uber en Lyft gelobbyd naar de wetgevende macht van de staat om wetten door te voeren die de lokale regelgeving overtreden en de TNC’s meer ruimte geven dan andere aanbieders van huurautodiensten.

  • Uber en Lyft lobbyen bij Amerikaanse staten voor minder strikte wetgeving voor TNC’s

Een reactie plaatsen

css.php