Van Hool scoort met reuze-order: 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal

Van Hool scoort met reuze-order: 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal

De onafhankelijke Belgische constructeur Van Hool, bouwer van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een opmerkelijk contract gesloten met RVK Köln en WSW Wuppertal voor de levering van 40 waterstofbussen van de nieuwste generatie. Deze order omvat 30 waterstofbussen voor Keulen en 10 voor Wuppertal en is meteen de grootste order voor waterstoffen die ooit geplaatst werd in Europa. Deze hoog-technologische voertuigen zullen in de Van Hool-fabriek in Koningshooikt gebouwd worden. De eerste bussen worden opgeleverd in de lente van 2019.

CEO Filip Van Hool reageert bijzonder trots op deze aankondiging: “Waterstofbussen zijn voertuigen met een hoge toegevoegde waarde en die zijn van wezenlijk belang voor de productie-eenheid in Koningshooikt. Deze unieke bestelling, de grootste ooit voor waterstofbussen in Europa, is een serieuze opsteker voor het gebruik van de waterstof-technologie voor de aandrijving van bussen voor openbaar vervoer. In heel Europa maken OV-maatschappijen hard werk van de ‘vergroening’ van hun bus-vloot.”

“Het stemt ons tevreden dat de Duitse stad Keulen, die al sinds mei 2014 twee Van Hool waterstofbussen in dienst heeft, een bijzonder positief gevolg geeft aan die opgedane ervaring. Hun betrokkenheid en engagement om de opgedane ervaring te delen, zal zich vertalen in de evolutie van het nieuwe te bouwen voertuig.”

Eugen Puderbach, CEO bij Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), voegt daar aan toe: “Met waterstof aangedreven brandstofcellen-bussen behoren tot de milieuvriendelijkste voertuigen in het openbaar vervoer. Zij stoten geen schadelijke stoffen uit en zijn veel stiller dan conventionele stadsbussen. Met het gebruik van 30 extra bussen met brandstofcellen, gaan we consequent verder op de ingeslagen weg van duurzaam openbaar vervoer in ons verkeersgebied.”

Ulrich Jaeger, Geschäftsführer bij WSW mobil GmbH, voegt daar aan toe: “Omdat elektrische bussen in ons openbaar vervoers-netwerk niet het benodigde bereik bieden, zijn we blij dat we met de brandstofcel een milieuvriendelijk aandrijfsysteem in Wuppertal kunnen gebruiken. Omdat we ook op een milieuvriendelijke manier waterstof produceren, is ons project een one-stop-shop.”

Van Hool bouwt reeds sedert 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sedert 2007 voor de Europese markt. Sedertdien heeft Van Hool reeds 53 waterstof-bussen gebouwd voor Noord-Amerika (21) en Europa (32). Daaraan moeten de 8 waterstof-aangedreven trambussen toegevoegd worden die Van Hool bouwt voor Pau (Frankrijk) en die opgeleverd zullen worden in de tweede helft van 2019.

De 40 waterstofbussen voor Keulen (30) en Wuppertal (10) zijn hybride (brandstofcel en batterijen) voertuigen van het type Van Hool A330 met 2-assen en een lengte van 12 meter. Ze worden uitgerust met de nieuwste FCvelocity-HD85 Fuel Cell module van Ballard power Systems uit Vancouver, Canada en zijn voorzien van een Siemens PEM elektrische tractie-motor met 210kW. Op de bus zijn 29 zitplaatsen voorzien, 46 (Keulen) en 49 (Wuppertal) staanplaatsen en is plaats voor 2 rolstoelgebruikers en ruimte voor een kinderwagen. Dankzij de hybride aandrijving kunnen de bussen, met een tankinhoud van 38,2 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van 350 km uitvoeren.

De brandstofcellen vormen, samen met de lithium batterijen en de elektromotoren, de basis van de aandrijving. De aandrijving van de bus is vol elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 8 kg per 100 km.

De aanschaf van nieuwe voertuigen past, enerzijds, in het kader van het ‘Nationale Innovatieprogramma Waterstof en Brandstofcellentechnologie’ en wordt gefinancierd door het Federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) in Duitsland en, anderzijds, gefinancierd door de “Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking” (FCH JU), het Europese privé-publieke partnership dat instaat voor het sneller introduceren op de markt van brandstofcellen en waterstof-technologie, dat opereert onder het EU-programma ‘Horizon 2020’.

  • Van Hool scoort met reuze-order: 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal

Een reactie plaatsen

css.php