VDL levert 4 waterstofbussen aan Connexxion regio Rotterdam: “Nee, dat is geen koerswijziging”

VDL levert 4 waterstofbussen aan Connexxion regio Rotterdam: “Nee, dat is geen koerswijziging”

Binnenkort levert VDL Bus & Coach vier waterstofbussen aan de Connexxion-concessie Hoekse Waard-Goeree-Overflakkee (HWGO). Het gaat hierbij om 12 m. bussen van het type Citea SLF-120 Electric in waterstofuitvoering, met een fuel cell range extender die zorgdraagt voor de aandrijving. De levering past in het kader van het Europese samenwerkings- en ontwikkelingsproject 3Emotion.

Verandert de busconstructeur uit Valkenswaard hiermee van koers? “Nee, zeker niet”, zegt Alex de Jong, die als business manager public transport bij VDL verantwoordelijk is voor de OV-bussen. “Waterstof zit al langer in ons programma. We zijn daar al zeker 20 jaar mee bezig. Waterstof heeft vooral potentie wanneer het gaat om lange-afstandsvervoer, zoals in deze regio.” De Jong onderstreept dat aandrijving met een fuel-cell range extender net zo goed in het VDL-programma past als vol-elektrische bussen met snellaad-optie of overnight charging. “Wij gaan compleet voor zero-emissie. De uitdaging met waterstof is echter dat wanneer je kijkt naar de kosten en de baten, dus de TCO (Total Coast of Ownership – de kosten tijdens de inzetduur van de bus – red.), dit vooralsnog een dure optie is. Niet alleen de investering in de bus is hoog, maar ook de waterstof zelf is duur. Beide moeten naar beneden. En we gaan de goeie kant op, zeker als je ziet dat er nu al wordt geadverteerd met personenauto’s op waterstof. Ik denk dat die prijsdaling ook in de bussector niet meer ver af is.”

Elektrische bussen komen het beste tot hun recht in het stedelijke OV. De Jong stipt daarbij aan dat het bedrijf zich op het gebied van elektrische bussen marktleider in Europa mag noemen: “We hebben inmiddels 400 volledig elektrische bussen geleverd en er zijn nog 400 besteld. Op dat gebied zijn we actief in 7 landen, wat dit jaar uitgroeit naar 11 landen. We leveren e-bussen in snellaad- of overnight charging versies in alle mogelijke lengtevarianten.”

De eerste ervaringen met waterstof deed VDL in 2008 op met een van haar lichtste bussen, de Phileas. “We hebben afgelopen jaar twee van die Phileas-bussen omgebouwd voor de nieuwste waterstoftechnologie. Deze bussen rijden momenteel proef bij Hermes in Eindhoven.”

Ook bij de inzet van de waterstof-Citea’s bij Connexxion gaat het om een proef. Bij OV-bedrijf RET in Rotterdam rijden in het kader van dezelfde proef al twee Van Hool-waterstofbussen. Beide bussen tanken sinds september 2017 bij het AirLiquide-waterstoftankstation in de havenstad. Ook de waterstof-Citea’s van Connexxion gaan daar, na aanpassingen voor vier extra bussen, tanken. “Wat het grote voordeel is van waterstof, zeker op regionale routes, is dat je met één keer tanken een langere range hebt van zo’n 400 of 450 km.”

De Provincie Zuid-Holland besloot vorig jaar een “fundamentele stap” te nemen in het vergroenen van het busvervoer en het stimuleren van de ‘groene waterstofeconomie’. Die stap resulteerde in een marktverkenning voor de aanschaf van 20 bussen, waarvan deze vier Citea’s de eerste zijn.

Ook buiten de Rotterdamse regio zullen waterstofbussen gaan rijden. Naast de eigen investering ontvangt de provincie hiervoor subsidie van het Europese FC-HJU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) en het ministerie van I&W. Met dit ministerie hebben de provincies afgesproken dat vanaf 2025 bussen geen schadelijke gassen meer mogen uitstoten en dat in 2030 alle bussen emissievrij moeten zijn.

  • Alex de Jong (VDL Bus & Coach): “Een koerswijziging? Nee, zeker niet. Waterstof zit al langer in ons programma. We zijn daar al zeker 20 jaar mee bezig.”

Een reactie plaatsen

css.php