Verandering Duitse Wet Personenvervoer: voorstellen vervoersministerie uitgelekt

Verandering Duitse Wet Personenvervoer: voorstellen vervoersministerie uitgelekt

Het Duitse federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft een kernpuntennota voor de wijziging van de Duitse Wet Personenvervoer (PBefG) opgesteld. Hoewel volgens collega Jürgen Hartmann van vakblad Taxi Times dit rapport nog steeds achter slot en grendel ligt, is via de zakenkrant ‘Handelsblatt’ een en ander uitgelekt. Eén punt is ondermeer het voorstel om ‘Mietwagen’ (huurauto’s met chauffeur – een categorie die wij allang niet meer kennen) niet meer te verplichten om terug te keren naar hun garage voordat ze een nieuwe rit mogen accepteren. Dit zou met name apps als Uber in de kaart spelen.

‘Handelsblatt’ doet in zijn recente rapport voorspellingen over hoe het debat over de spelregels voor de nieuwe markt van personenvervoer, dat deze week waarschijnlijk in de Bundestag van start gaat in de Commissie Vervoer en Digitale Infrastructuur, zal verlopen.

Naast het afschaffen van de terugkeerverplichting voor huurauto’s, stelt het rapport dat er ook een goed evenwicht moet worden gevonden tussen particuliere aanbieders (zoals apps) en aanbieders van openbare diensten zoals bussen en treinen, maar ook taxi’s. “In die zin, moeten taxi’s en de huurautosector kunnen profiteren van verlichting van de regelgeving, moeten de nodige controles overeind blijven, maar de gemeenten moeten ook de gelegenheid hebben om zelf de aantrekkelijkheid van het lokale openbaar vervoer te verhogen,” citeerde ‘Handelsblatt’ het ministerie.

Het poolen van systemen met belbussen en bussen moet worden “versterkt en eventuele hindernissen uit de regelgeving moeten worden weggenomen” om “het privévervoer in steden te verminderen en een beter aanbod van betaalbare mobiliteitsdiensten in plattelandsgebieden te waarborgen”.

Het ‘Handelsblatt’ spreekt van een mix van regulering en liberalisering en vermeldt andere punten in de kernpuntennota. Dus, “de digitale bemiddeling van reizen” door uiteenlopende apps moet worden goedgekeurd, wat waarschijnlijk betekent dat deze aanbieders ook zullen worden opgenomen in de toekomstige Duitse Wet Personenvervoer. Lokale vervoersbedrijven mogen hun eigen ritten aanbieden per app, mits ze de klassieke reguliere dienst “vervangen of aanvullen.”

Voor dit doel moeten huurauto’s ook pooldiensten aanbieden en passagiers met een identieke start en finish kunnen verzamelen en vervoeren. Dat betekent op zijn beurt waarschijnlijk dat er in de toekomst geen verbod zal zijn op het verhuren van één enkele stoel in huurauto’s. Er moet echter een beperking zijn: “Kannibaliseren deze diensten echter bus en trein op hoogfrequente routes, dan kunnen ze worden verboden.”

  • Verandering Duitse Wet Personenvervoer: voorstellen vervoersministerie uitgelekt

Een reactie plaatsen

css.php