Verliest NS alleenrecht op HSL?

Verliest NS alleenrecht op HSL?

Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Breda dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. Intercity Direct is zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor dreigt te verliezen, schrijft het Financieele Dagblad. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt een ander vervoerder in te schakelen die NS kan bijstaan of zelfs de diensten kan overnemen. Uit NS-gegevens over de eerste jaarhelft in handen van het FD blijkt dat die mogelijkheid reëel is.

NS is na het Fyra-debacle met Intercity Direct over de prijzige hogesnelheidslijn (HSL) gaan rijden. Al sinds de start van deze dienst worstelt het spoorbedrijf met vertragingen, hoge uitval en een tekort aan zitplaatsen. Al eerder deelde het ministerie van I&M boetes uit wegens onder meer vertragingen. Daarbij stelde het ministerie bij monde van verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma een eis: na drie boetes voor hetzelfde vergrijp kan de vervoerder de concessie verliezen.

De jongste cijfers laten nog te weinig verbetering zien. In het afgelopen halfjaar reed 81,2% treinen op tijd (minder dan vijf minuten vertraging) terwijl dat minstens 82,5% had moeten zijn. Er zullen tot het einde van dit jaar minstens 83,8% treinen op tijd moeten rijden om de jaareis te halen, en dat is een stevige uitdaging. De NS zegt deze eis te willen halen, maar een zegsman zegt ook dat juist de tweede helft van het jaar moeilijk is door bijvoorbeeld herfstweer en grote groepen reizende studenten die in september en oktober de treinstellen bevolken.

Ambtenaren bij het ministerie van I&M zijn al een marktverkenning begonnen naar een andere vervoerder. Na deze zomer moeten de uitkomsten van het onderzoek bekend worden. Tot die tijd wil het ministerie niet reageren, ook niet op de halfjaarcijfers.

De Tweede Kamer houdt al rekening met ingrijpen. ‘Afspraak is afspraak’, zegt Kamerlid Jan Middendorp, richting zowel de NS als de bewindspersoon. De VVD’er zegt Dijksma te gaan houden aan haar harde woorden, en kijkt uit naar de marktverkenning. ‘Het is belangrijk dat deze goed gebeurt, zodat we ook meteen kunnen handelen als het nodig is.’

NS wijst erop dat de IC Direct ingewikkeld is. Zo kent de hogesnelheidslijn fouten in het ontwerp, waardoor treinen vertragingen oplopen zonder dat de NS daar iets aan kan doen. Een in opdracht van I&M uitgevoerde review bevestigt dat: “De combinatie van complexe infrastructuur, materieel, beveiliging en dienstregeling treft men nergens anders in Europa aan.” Het rapport zegt dat 60% van de uitval van treinen voor rekening komt van de NS.

Lees meer…

https://fd.nl/economie-politiek/1214596/ns-dreigt-controle-op-snel-spoor-te-verliezen?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=fd-ochtendnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=20170818&s_cid=671

  • Verliest de NS het alleenrecht op de HSL?

Een reactie plaatsen

css.php