Volledig elektrische eCitaro’s voor Mannheim en Heidelberg

Volledig elektrische eCitaro’s voor Mannheim en Heidelberg

Gisteren, 7 januari, nam Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) officieel drie volledig elektrische eCitaro stadsbussen over van producent Mercedes-Benz in de busfabriek van Mannheim.

“De eCitaro is een nieuwe definitie van het conventionele busvervoer en staat symbool voor toekomstgericht openbaar vervoer,” zei Till Oberwörder, de CEO van Daimler Buses bij die gelegenheid. “Een holistische benadering is belangrijk voor ons. Daarom hebben we een compleet pakket samengesteld, bestaande uit een voertuig, laadbeheer en advies, waarmee we de OV-exploitant ondersteunen bij de elektrificering van zijn busvervoer,

RNV’s technisch directeur Martin in de Beek ziet de elektrificering van het busvervoer als een duidelijk bedrijfsdoel: “Voor ons is elektromobiliteit de belichaming van een moderne, milieuvriendelijke en toekomstbestendige aandrijftechnologie. Onze lightrail-voertuigen bieden al meer dan 100 jaar lokaal openbaar vervoer. Nu is het tijd om hetzelfde te doen voor de bus. De eCitaro geeft ons busvervoer een volledig nieuw gezicht en zorgt letterlijk voor betere lucht in het verkeersgebied van RNV. ”

Dr. Peter Kurz, burgemeester van Mannheim: “Het openbaar vervoer in Mannheim staat voor een holistisch concept van bus en trein. Nu is ook het elektrificeren van de bus een belangrijke mijlpaal voor een schone stad en zal het openbaar vervoer veel aantrekkelijker worden.”

Heidelberg’s burgemeester Prof. Dr. Eckart Würzner, verheugde zich ook: “We zijn blij dat de eCitaro nu hier is. In Heidelberg zal de eerste e-buslijn in de regio – onze Altstadt-lijn – vanaf eind januari operationeel zijn. Dit is een belangrijke stap richting emissievrij vervoer en een klimaatvriendelijke stad.”

De eerste puur elektrische eCitaro-buslijn in Heidelberg loopt van het centraal station via Seegarten naar Karlsplatz en later naar het S-Bahn-station Altstadt. Deze lijn 20 rijdt in het centrum van Heidelberg om de 20 minuten, met twee voertuigen op deze vier kilometer lange lijn met 12 haltes. De ‘e-lijnen’ van Mannheim leidden via de Wasserwerkstraße naar het Käfertal-treinstation naar de stadswijk Franklin, een nieuw ontworpen wijk op het voormalige terrein van de Amerikaanse strijdkrachten. Aan de andere kant leidt de lijn naar het nieuwe commerciële gebied Taylor, ook een gerenoveerd gebied van het Amerikaanse leger, waarbij in beide gevallen een eCitaro wordt gebruikt.

Met zijn oplaadtechnologie past de eCitaro zich aan de omstandigheden van de RNV aan. De standaardinstelling is om per dag 200 km en meer per voertuig te behalen, wat kan worden bereikt door een snelle tussentijdse oplading in de pauzes. Tijdens deze pauzes zal een andere eCitaro worden gebruikt op de locaties Heidelberg en Mannheim.

Zelfs na de aanschaf van de bussen en de laadstations begeleidt Mercedes-Benz de RNV: samen met energiemanagement specialisten ‘The Mobility House’ in München.

  • Volledig elektrische eCitaro’s voor Mannheim en Heidelberg.

Een reactie plaatsen

css.php