VVMC legt op 8 mei werk neer bij Arriva en Keolis

VVMC legt op 8 mei werk neer bij Arriva en Keolis

De leden van de VVMC (Vakbond voor Rijdend Personeel) leggen op 8 mei het werk neer bij de regionale vervoerders Arriva en Keolis. Na de stakingen van 30 april en 1 mei 2018 heeft de VVMC van de werkgevers geen uitnodiging ontvangen om de onderhandelingen weer op te pakken. De VVMC rest dan ook niets anders dan voorbereidingen te treffen voor een volgende actiedag, tenzij Arriva en Keolis alsnog akkoord gaan met de CAO eisen van de VVMC. Op 8 mei 2018 sluit de VVMC aan bij de aangekondigde staking van het OV in Twente en staken haar leden op de standplaats Groningen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een machinist met een CAO Multimodaal 10% minder verdient dan zijn collega’s bij NS. Een steward met een CAO Multimodaal verdient 3% minder dan zijn collega Hoofd Conducteur (HC) bij NS. “En dat verschil willen de bonden binnen 5 jaar opgelost zien. Alle bonden zijn het erover eens dat we geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden willen op het spoor. We willen dat Arriva en Keolis goede afspraken met ons maken, en geen afspraken die zorgen voor verdeeldheid binnen onze achterbannen.” Aldus de vakbondsleider van de VVMC, Wim Eilert.

Naast de loonparagraaf speelt het belangrijke onderwerp van de verschillen tussen de CAO NS en de CAO Multimodaal. Wim Eilert: “De onderwerpen waarvoor gestaakt wordt bij de treinen (CAO Multimodaal) zijn wezenlijk anders dan die bij de bussen (CAO OV). Er is een overeenkomst, en dat is de loonparagraaf. Ook de leden van de VVMC zijn zeer ontevreden over de loonparagraaf. 2% per 1 januari 2018 en een 0,5% per 1 oktober 2018 is veel te mager. Het gaat bij de CAO Multimodaal dus om wezenlijk andere onderwerpen dan bij de CAO OV. Het zijn twee totaal verschillende cao’s, met totaal verschillende onderwerpen. Als je daarbij bedenkt dat zelfs politiek Den Haag van mening is dat men eindelijk weer eens recht heeft op een goede loonsverhoging, dan is dit een schijntje!”

De VVMC betreurt het dat het zover heeft moeten komen maar zal altijd vechten voor een goede CAO Multimodaal. “We doen dit ook niet om de reizigers te pesten maar de werkgevers laten ons geen andere keuze. Wij hebben alles geprobeerd om de werkgevers duidelijk te maken dat het verschil tussen de NS CAO en MM CAO opgelost moet worden. De werkgevers willen hier ook wel iets aan doen maar de voorstellen waren te mager en zorgden voor tweespalt in de achterban. “Twee jaar geleden heeft de VVMC ook gestaakt en toen waren we nog alleen. Deze keer doen onze collega’s van het FNV en CNV ook mee. Ook zij vinden dat de verschillen in de CAO’s opgelost moeten worden en wel binnen 5 jaar. En ook bij hun achterbannen is er ontevredenheid over de loonparagraaf.”

  • Op 8 mei voert de VVMC opnieuw actie: nu bij Arriva en Keolis.

Een reactie plaatsen

css.php