Wat ging er mis bij de luchthaven-taxidienst Tinker?

Wat ging er mis bij de luchthaven-taxidienst Tinker?

“Het was een lastig jaar, maar we waren klaar om uit te rollen,” vertelt Gerben Abbink Het Parool. “We hebben vijf jaar heel hard gewerkt aan het prachtigste bedrijf ter wereld, Rob en ik,” zegt Gerben Abbink, die Tinker in 2013 met Rob van Strien opzette. “Met groeipijnen en groei­spurts. Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd om verdere groei mogelijk te maken met nieuwe landen en nieuwe activiteiten. Het was een lastig jaar, maar we waren klaar om uit te rollen.”

Deze maand ging Tinker failliet. Komt er een doorstart? De oprichters twijfelen. “We zien Tinker als ons kind, zegt Gerben Abbink. “We hebben alles gegeven. We verhuren ons huis om geld binnen te krijgen, we leven op water en brood. Maar op dit moment zie ik niet hoe we het geschonden vertrouwen kunnen herstellen. Het voelt niet oké om door te starten en er simpelweg een ander label op te plakken.”

Een jaar van tevoren je taxirit bestellen, maar als de koffers klaarstaan geen taxi te zien, geld weg. Wat ging er mis bij de Amsterdamse taxidienst Tinker, het Nederlandse Uber?

Weg zijn ze, de Tinkerbelles die op Schiphol klanten van taxi-app Tinker naar hun vervoer leiden. Weg zijn ook de tachtig Tinkers in het ‘Flight Control Center’ van het Nederlandse Uber op de derde verdieping van gebouw Candida aan de Nieuwezijds Voorburgwal.

Maar weg zijn vooral de euro’s die klanten van taximakelaar Tinker vooruit betaalden, in de veronderstelling dat ze daarvoor naar hun vakantieluchthaven zouden worden gereden. En weg zijn ook de euro’s – naar verluidt zeven ton – die taxiondernemers tegoed hebben.

Taxi’s had Tinker niet, chauffeurs evenmin. Het had wel een met slimme algoritmes gevuld boekingssysteem waarmee taxiritten zo rendabel en voordelig mogelijk gevuld konden worden. Maanden, zelfs tot een jaar tevoren konden ritten worden geboekt, ook via grote touroperators en ticketverkopers. Altijd tegen vooruitbetaling. Tot na tweede paasdag geen taxi’s meer arriveerden bij vakantiegangers, maar geautomatiseerde mailtjes: ‘Helaas kunnen wij door omstandigheden deze rit niet voor u uitvoeren’. Taxibedrijven ontvingen ook nog een digitaal sprankje hoop: ‘Achter de schermen werken we aan de noodzakelijke fondsen om door te gaan.’  Maar over geld terug geen woord; want geld was er niet meer. Deze maand ging Tinker failliet, op aanvraag van het personeel, dat tezamen nog drie ton tegoed heeft.

Lees meer:

http://www.parool.nl/amsterdam/wat-ging-er-mis-bij-de-amsterdamse-taxidienst-tinker~a4502763/?utm_source=link&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=8236e65c26af040bd505120f4a6627088d3a9a42

Een reactie plaatsen

css.php