Weer een nieuw logo voor Uber

Weer een nieuw logo voor Uber

Twee dagen nadat Uber zijn eerste Global Marketing Officer aanstelde (afkomstig van Coca Cola) en twee jaar nadat het zijn logo vernieuwde, is er alweer een nieuw Uber-logo. Adweek legt uit dat het nieuwe logo een eenvoudig woordmerk is met een hoofdletter U in Uber Move, een lettertype dat op maat is ontworpen voor het bedrijf. Het logo moet onderstrepen dat Uber een platform voor mobiliteit wil zijn.

Uber heeft het afgelopen jaar geprobeerd klanten ervan te overtuigen dat het afscheid heeft genomen van zijn problematische reputatie in het verleden. Gezien het nieuwsbericht hierboven (Megaboetes voor Uber-chauffeurs in Denemarken) zal er nog wel enige tijd overheen gaan voordat het bedrijf echt schoon schip heeft gemaakt. Maar wat is een betere manier om een ​​nieuw tijdperk in te luiden dan met een complete rebranding?

Peter Markatos, uitvoerend directeur van het merk Uber, zei dat deze rebrand overeenkomt met de overgang van Uber van ‘San Francisco-startup naar een wereldwijd bedrijf’, met name een die een ‘platform van mobiliteit’ is geworden. “Nu we ons bereik uitbreiden naar onze andere markten en modaliteiten, is het erg belangrijk dat het heel duidelijk is dat wanneer je in een Uber-auto of op een Uber-scooter stapt, je weet dat dit een Uber-product is,” zei hij. “Dat hebben we niet bereikt met ons huidige systeem.”

Om een ​​deel van die verwarring op te helderen, deed het bedrijf de afgelopen twee jaar afstand van het symbool dat op het app-pictogram staat. Via een intern onderzoek ontdekte Uber dat de meeste consumenten het symbool niet echt associëren met Uber.

Uber vond zijn kracht in drie dingen: de naam, de U en de kleur zwart. Dus bij het maken van een nieuw logo leunden ze naar die functies. Zoals Markatos zei: “Wij zijn een begrip, waarom zouden we daar vanaf gaan?”

Dat nieuwe logo is een eenvoudig woordmerk met een hoofdletter U, in Uber Move, een lettertype dat speciaal voor het merk is ontworpen. Eerder hadden ze het Clan Pro-lettertype gebruikt, dat ze, hoewel ze een licentie hadden, nog moesten delen met andere merken die hetzelfde deden.

Om die reden, “was het heel logisch om ons eigen lettertype te maken,” zei Markatos. Het schreefloze lettertype is geïnspireerd op andere lettertypen die veel met vervoer te maken hebben, zoals Johnston, gebruikt in de Londense metro of Highway Gothic, gebruikt op Amerikaanse borden. Uber Move is ook beschikbaar in elk alfabet dat wordt gebruikt in een stad waar Uber aanwezig is.

Qua kleur brengt Uber zwart op wit in zijn nieuwe huisstijl. Er zijn echter verschillende secundaire kleuren, die allemaal geïnspireerd zijn op vervoer en opvallende, maar zachte tinten van paars, groen, rood, geel, oranje en bruin hebben. Een felle blauwe tint is de ‘veiligheidskleur’, geïnspireerd op de associaties van blauw met veiligheid in het dagelijks leven.

De hoop is dat deze rebranding de aanwezigheid van Uber een beetje duidelijker zal maken voor chauffeurs en potentiële klanten.

Uber werkte met merkadviesbureau Wolff Olins en MCKL, een lettertypegieterij, gedurende het negen maanden durende herontwerpproces.

Uber-gebruikers zullen in hun apps deze week een update zien, maar de in-app-interface en het logo en de interface in de app van de bestuurder zullen nog niet helemaal veranderen. Met miljoenen chauffeurs over de hele wereld zal het uitrollen van de nieuwe huisstijl van Uber voor elke auto enige tijd in beslag nemen.

  • Twee jaar na het laatste Uber-logo: een nieuw Uber-logo…    

Een reactie plaatsen

css.php