Wéér een ‘nieuwe’ tramlijn (8) in Brussel en inhuldiging vernieuwde Woluwelaan

Wéér een ‘nieuwe’ tramlijn (8) in Brussel en inhuldiging vernieuwde Woluwelaan

Afgelopen vrijdag werden in Brussel de Woluwelaan en tram 8 (voorheen tram 94) feestelijk ingehuldigd. De Woluwelaan werd volledig heraangelegd met nieuwe bomen, brede voetpaden en afgescheiden fietspaden. Voortaan rijdt ook tram 8 over deze belangrijke toegangsas. De tramlijn werd verlengd met vier haltes, vanaf het Trammuseum tot aan Roodebeek, waar zo een nieuw multimodaal knooppunt ontstaat. Een aangename wandelzone, nieuw stadsmeubilair en openbare verlichting geven de Woluwelaan een stedelijke look. Aan halte Roodebeek werd het kunstwerk “Feuille de Ville” van Nathalie Auzépy ingehuldigd.

De nieuwe en snelle tramlijn 8 gaat bijna helemaal tot aan het oosten van Brussel. Deze ringverbinding tussen Louiza en Roodebeek laat twee belangrijke handelscentra op elkaar aansluiten (Hoog-Brussel en Woluwe Shopping) en rijdt langs een aantal belangrijke plaatsen die de hoofdstad rijk is (Ter Kameren, ULB, Vijvers van Woluwe e.d.). Lijn 8 is in totaal 13,8 kilometer lang en loopt door zeven Brusselse gemeentes. Wie tram 8 neemt, kan overstappen op metrolijnen 1, 2, 5 en 6 (aan Louiza, Herman Debroux en Roodebeek) en op verschillende andere tram- en buslijnen.

Met de verlenging van vier haltes tussen het Trammuseum tot aan Roodebeek kreeg tram 94 een nieuw nummer: tram 8. De vier nieuwe haltes kregen de naam Bronnenpark, Voot, Woluwe Shopping en de bestaande halte Roodebeek. De nieuwe lijn is rechtstreeks verbonden met de metro (Louiza, Herman Debroux en Roodebeek) en zorgt ervoor dat de scholen en woon- en handelswijken zoals het Meiersplein en het Sint-Lambertusplein beter bereikbaar zijn.

De nieuwe tramlijn biedt een echt alternatief voor de duizenden automobilisten die dagelijks het Brussels Gewest binnenkomen vanaf de E40. Het Brussels Gewest maakte van de verlening van tram 8 gebruik om de Woluwelaan van 2,2 kilometer lang van gevel tot gevel opnieuw in te richten. De Woluwelaan kreeg een nieuwe look en is voortaan toegankelijk voor alle weggebruikers. Om het groene karakter van het Woluwedal in de verf te zetten, werden de trambeddingen bezaaid met gras.

Aan het project hangt een prijskaartje van 24,5 miljoen euro, waarvan 14,5 miljoen euro voor de heraanleg van de Woluwelaan en 10 miljoen euro voor het aanleggen van de sporen en de verlenging van de tram. De verlenging tot Roodebeek is een eerste fase. Het is de bedoeling tram 8 op termijn nog verder door te trekken. Het traject van deze verlenging ligt nog niet vast.

  • Wéér een ‘nieuwe’ tramlijn (8) in Brussel en inhuldiging vernieuwde Woluwelaan

Een reactie plaatsen

css.php