Westfriese e-bussen maken gedeputeerde enthousiast

Westfriese e-bussen maken gedeputeerde enthousiast

Sinds in juli 2018 Connexxion in geheel Noord-Holland-Noord de OV-concessies toebedeeld kreeg, rijden er ‘alvast’ 21 elektrische bussen rond in West-Friesland. Later dit jaar komen er 62 bij maar niet bekend is of deze ook (uitsluitend) voor West-Friesland zijn.

In het Haarlemse Provinciehuis stelde iemand de vraag wat het rijden met e-bussen zou betekenen voor de buschauffeurs? Dus nam Gedeputeerde Mobiliteit, Elisabeth Post, een kijkje in Hoorn bij de nieuwe laadpalen en bussen.

Naast het busstation staat de remise en daar zijn op een rij zes nieuwe laadpalen neergezet. Toch blijkt er wel een probleempje te zijn, waar misschien niet echt goed over is nagedacht. Want de accountmanager openbaar vervoer van Connexxion, Lody Warmerdam, vertelde aan Gedeputeerde Post dat je met een elektrische bus maximaal 200 kilometer kunt rijden terwijl dit met een dieselbus 450 kilometer is. “Dat vraagt om een ander rijschema, want de bussen worden gewisseld om op te laden. Dat laden duurt zo’n 4 uur. We wisselen de elektrische bussen af met de dieselbussen.”

Dat is dus een pijnpunt zolang er niet meer e-bussen zijn Maar ongetwijfeld ook daarna want je moet wellicht per dag een set van 3 of 4 wagens inzetten. Dat lijkt een behoorlijk beslag op de beschikbare e-bussen te zijn. Om 16 uur achtereen te kunnen rijden, heb je waarschijnlijk minimaal 3 bussen nodig: eentje voor de eerste vier uren, dan eentje voor de tweede serie van vier uren (vooropgesteld dat 200 kilometer overeenkomt met vier werkuren) en dan mogelijkerwijs weer de eerste bus maar mocht het aantal inzetbare uren minder zijn dan vier, dan moet bus drie uit de remise komen.

Toch is er wel een positie stemming onder de buschauffeurs in Hoorn. Ze zijn inmiddels allemaal opgeleid om te rijden in de elektrische bussen. Dat vraagt namelijk enige nieuwe vaardigheden zoals het gebruik van de alom bekende ‘trambel’.

Warmerdam legt uit doordat elektrische bussen stiller zijn, wandelaars of fietsers de bus niet altijd horen aankomen. Wanneer de chauffeur bij nadering de normale luide claxon zou inzetten, levert dat vaak enorme schrikreacties op. Door de claxon te vervangen door een vriendelijk klinkende bel, zo’n klingel die je ook in de elektrische tram hoort, schrikken de andere weggebruikers minder. “Er komt een tram op wielen aan!”.

Bovendien zijn de elektrische bussen die in Hoorn worden gebruikt, korter dan de diesels. Namelijk 9,5 meter in plaats van 12 meter en dat vraagt andere rijvaardigheden. Volgens Warmerdam noemen de chauffeurs dit bustype nu al ‘het schatje’.

Buschauffeur Dora Weeteling geeft mevrouw Post een demonstratie. Ze vindt elektrisch rijden echt anders: “Je hebt geen gaspedaal. Als je remt, dan remt de bus vanzelf af omdat er stroom teruggeleverd wordt aan de accu. De remweg is daardoor korter. Ook is het wennen dat je geen motorgeluid hoort. Maar in de bus is het niet helemaal fluisterstil. Het blijft toch een machine.”

Connexxion wil in 2021 in de regio Haarlem-IJmond alle groen-gas-bussen ook vervangen door elektrische bussen. Wanneer de overige regio’s (in Noord-Holland-Noord) aan de beurt komen, is nog niet duidelijk. (Jan van de Nes)

  • Elisabeth Post op de bus bij Dora Weeteling.

Een reactie plaatsen

css.php