Wetgeving vertraagd: aanvulling op HS2-high speed railproject in Engeland op opstelspoor

Wetgeving vertraagd: aanvulling op HS2-high speed railproject in Engeland op opstelspoor

Omdat er twijfels zijn over de koppeling met een ander infrastructuur- project, de Trans Pennine route, is de wetgeving omtrent de uitbreiding van de Britse hogesnelheidslijn HS2 een jaar in de wacht gezet. Desondanks moet het meer dan 62 miljard euro (£ 56 mrd.) kostende project operationeel zijn in 2033, noteerde The Times. Een nieuwe klap voor het project dat Birmingham, Leeds en Manchester met Londen moet verbinden en Noord-Engeland zo een betere en snellere railverbinding moet bieden. De noodzakelijke wetgeving voor de aanleg van de aanvulling op HS2 zal nu pas in 2020 worden ingediend.

De vertraging is een gevolg van de regeringsbeslissing om ervoor the zorgen dat HS2 werd gekoppeld aan een voorgestelde upgrade van de belangrijkste oost-west-spoorlijn over de Pennines, die nog steeds op de tekentafel ligt. Er werd beweerd dat de verandering niet van invloed zou zijn op het uiteindelijke tijdschema voor de hogesnelheidslijn, die zou moeten worden geopend in 2033.

De beweringen werden echter door de politieke leiders in het noorden met scepsis ontvangen, uit vrees dat elke vertraging in het parlementaire proces een onvermijdelijk domino-effect zou hebben op de voltooiing van het project. Het zal ook nog meer twijfel doen rijzen over het project nadat vorige week werd gemeld dat een aantal hoge kabinetsministers erop aandrongen dat de lijn wordt geschrapt om geld te besparen. De kosten van het project zijn voor het laatst bijgewerkt in 2015 en er zijn herhaalde oproepen geweest aan de regering om haar prognoses van het definitieve budget te wijzigen. Een analist schatte vorig jaar dat het uiteindelijk meer dan £ 100 miljard (€ 111 mrd) zou kunnen kosten, hoewel dit door de overheid sterk werd ontkend.

HS2 is het grootste infrastructuurproject van Europa, dat uiteindelijk een Y-vormige spoorverbinding zal creëren die Londen, Birmingham, Manchester en Leeds met elkaar verbindt. Het Britse parlement heeft 18 maanden geleden formeel zijn goedkeuring gehecht aan fase 1 tussen Londen en Birmingham en het werk aan tunnels, bruggen, dijken en viaducten zal naar verwachting volgend jaar van start gaan. Een wetsvoorstel voor fase 2a – van Birmingham naar Crewe – wordt momenteel besproken in het parlement.

Chris Grayling, de transportminister, zei afgelopen zomer nog dat volgend jaar een derde begroting voor fase 2b op de lijn naar Manchester, de East Midlands, South Yorkshire en Leeds zal worden ingediend. De Times heeft vernomen dat dit is uitgesteld tot 2020.

Het Ministerie van Vervoer bevestigde dat de begroting werd ‘gepauzeerd’ om rekening te houden met het ‘Northern Powerhouse Rail’, het oost-west-netwerk dat Liverpool, Manchester, Leeds, Sheffield en Newcastle verbindt. “Om het enorme potentieel van HS2 the maximaliseren, is het belangrijk om volledig rekening te houden met de nieuwe visie voor het project van North Powerhouse Rail,” aldus een woordvoerder. “Fase 2b van de spoorlijn levert in de grote steden in het noorden banen, huisvesting en economische groei op, en blijft op schema om in 2033 te openen.” In het noorden van Engeland heeft men daar echter gerede twijfels over.

Ook werd vorige week bekend dat de oplevering van het centrale deel van het ambitieuze Londense Crossrail-project (Paddington tot Abbey Wood) een jaar is vertraagd. Oorspronkelijk was het de bedoeling dit deel van de snelle express-railverbinding die straks Elisabeth Line zal heten, in december te openen, maar late oplevering van de infrastructuur en een vertraagd testprogramma maken een opening pas in de herfst van volgend jaar waarschijnlijk.

  • De wetgeving is ‘gepauzeerd’ en de aanvulling op het HS2-high speed railproject in Engeland is daarmee vertraagd; ook Crossrail loopt inmiddels niet op schema.

Een reactie plaatsen

css.php