102 Citea’s naar Oslo: VDL’s grootste elektrische busvloot in Europa; gaat Valkenswaard ze bouwen en niet Roeselare?
De grootste elektrische busvloot die door VDL Bus & Coach wordt geleverd, is vanaf januari 2022 operationeel in Oslo. Met 102 Citea’s (twee meer dan voor de concessie Amstelland-Meerlanden) draagt VDL Bus & Coach bij aan een belangrijke doelstelling van de Noorse stad: in 2028 moet het openbaar vervoer volledig emissievrij zijn. De 83 Citea’s SLFA-180 Electric en 19 SLF-120 Electric gaan in totaal ongeveer 7 miljoen schone kilometers per jaar afleggen. Met deze order is VDL uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers op het gebied van e-mobiliteit in Europa.
Op dit moment is 10% van de 1200 stadsbussen, die door het openbaar vervoerbedrijf Ruter worden gerund, elektrisch. Oslo, in 2019 European Green Capital, heeft een aantal van de meest effectieve klimaat- en milieumaatregelen in Europa genomen. In 2030 wil Oslo de eerste hoofdstad ter wereld zijn zonder uitstoot van broeikasgassen. De stad is een laboratorium geworden voor het testen van nieuwe elektrische vervoersoplossingen terwijl zij transformeert in een stad waar voetgangers en fietsers belangrijker zijn dan de eigen auto. Vanaf 2023 moeten ook alle taxi’s in Oslo emissieloos zijn.
“We willen onze kennis en ervaring als Europese frontrunner op het gebied van elektrisch openbaar vervoer graag inzetten om bij te dragen aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Oslo”, zegt Frank Reichel, Managing Director VDL Bus & Coach Norway. “Onze 40 elektrische Citea’s die al in Oslo rijden en de 8 Citea’s Electric die als shuttlebus worden ingezet op Avinor Oslo Airport hebben al bijna 2 miljoen elektrische kilometers gereden. Wij zijn bijzonder trots dat de grootste e-bus vloot van Noorwegen bijna helemaal zal bestaan uit VDL-bussen. Dat is tevens ook het bewijs dat onze strategie om de markt in Noorwegen proactief te benaderen, succesvol is.”
De operatie in Oslo wordt vanaf 9 januari 2022 uitgevoerd door Norgesbuss. De 83 VDL-Citea’s SLFA-180 Electric zijn uitgerust met een op het dak gemonteerde pantograaf en de 19 Citea’s SLF-120 Electric hebben een CCS-laadpunt. De bussen worden voornamelijk op het depot geladen via een laadoplossing die veel flexibiliteit biedt. De elektrische Citea’s gaan rijden ten zuiden van Oslo, in de districten Søndre Nordstrand, Nordstrand en delen van Nordre Follo. Sommige voertuigen zullen 24/7 worden ingezet.
De Vlaamse financiële krant De Tijd suggereert vandaag dat de bussen weleens niet gebouwd gaan worden in Roeselare (het vroegere Jonckheere), het VDL-kenniscentrum voor e-mobiliteit, maar in Valkenswaard, dat traditioneel touringcars bouwt. Die markt is door corona echter geheel stilgevallen. Volgens VDL-woordvoerder Miel Timmers is nog niet beslist waar de bussen geproduceerd worden, maar vrijwel zeker niet in het overbezette Roeselare. Vorig jaar kwamen nog collega’s uit Valkenswaard ter ondersteuning naar het (ook financieel) succesvolle Roeselare en dat leidde tot onrust onder de medewerkers in Vlaanderen die voor verplaatsing van VDL’s e-productie vrezen. Door corona zijn in ieder geval de nieuwbouwplannen voor Roeselare voorlopig opgeborgen.
- 102 Citea’s naar Oslo: VDL’s grootste elektrische busvloot in Europa; gaat Valkenswaard ze bouwen en niet Roeselare? Foto VDL.