Aanzwellende kritiek op rigoureuze NS-plannen 341 servicemedewerkers van een groot aantal stations te verwijderen
Van verschillende kanten kwam net voor en na de nieuwjaarsviering kritiek op de rigoureuze NS-plannen servicemedewerkers van een groot aantal stations te verwijderen.
Zo deed gisteren Roel Wever, de burgemeester van Heerlen, nog een klemmend beroep op NS om de balie- en servicemedewerkers op het station te handhaven. Binnenkort heeft Wever overleg met NS-baas Marjan Rintel. Dan zal hij, zoals haar voorganger Van Boxtel beloofde, erop hameren de stations bemand te laten. De SP pleit ook hiervoor, omdat de service en veiligheid in het gedrang zouden komen als de medewerkers verdwijnen.
Enkele dagen geleden kopte dagblad Tubantia dat “station Hengelo van full service naar nul service” gaat. Het is één van de 26 stations waar NS-medewerkers verdwijnen en de reiziger geen kaartje meer aan het loket kan kopen of informatie kan krijgen. Iets waar die klant volgens een NS-woordvoerder “weinig van zal merken. De conducteur blijft altijd beschikbaar.” Van de huidige 36 full-servicestations blijven er maar tien over.
Omdat bijna niemand nog een kaartje koopt aan het loket (63% in 2004 – 12% in 2019), en de meeste reizigers dat nu online doen, wil NS in 2022 rigoureus snoeien in het aantal medewerkers op de stations. Het station zonder NS-medewerker – maar met een ‘praatpaal’- wordt de norm. In totaal verdwijnen er 341 fulltimebanen. In Hengelo verdwijnen zo zelfs alle werkplekken voor NS-mensen. Om de veiligheid te verhogen nu er minder NS-mensen op de stations aanwezig zullen zijn, investeert NS in versterkt cameratoezicht. NS geeft overigens aan dat deze plannen nog met de Ondernemingsraad moeten worden besproken.
“NS roept al jaren dat de klant op 1, 2 en 3 staat, maar dat rijmt niet met het afbreken van de organisatie,’’ reageert Wim Eilert van de vakbond voor rijdend personeel VVMC. Ook vakbond FNV Spoor stelt dat de service en reisinformatie door mensen verzorgd moet blijven worden en dat de medewerkers niet door automaten of robots mogen worden vervangen. “NS wil een prijsvechter zoals Ryanair worden. Daar zijn wij faliekant op tegen‘’, zegt Henri Janssen van FNV Spoor.
- Aanzwellende kritiek op rigoureuze NS-plannen 341 servicemedewerkers van een groot aantal stations te verwijderen. Foto NS.