ACM gaat samenwerking NS en Pon op (deel)mobiliteitsmarkt onderzoeken
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat de samenwerking tussen NS en auto-importeur en fietsenfabrikant Pon onderzoeken. De ACM kreeg daarvoor gisteren toestemming van de EU Commissie.
De mededingingsautoriteit ACM ziet als onafhankelijk toezichthouder toe op eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld. De ACM is bang dat de samenwerking tussen NS en Pon, aangekondigd in november 2019, leidt tot een afname van concurrentie, wat nadelig is voor consumenten. NS en Pon willen namelijk samen – via het bestaande NS-bedrijf Hely – de krachten bundelen op het gebied van deelauto’s, deelfietsen en andere mobiliteitsdiensten zoals elektrische deelscooters en bakfietsen. De ACM is bang dat er daardoor één hele grote speler ontstaat. Hely biedt inmiddels al deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht.
Het dochterbedrijf, Next Urban Mobility, is vergelijkbaar met Hely en is in Utrecht, Den Haag en Amsterdam actief. Urban Mobility zegt niet te vrezen voor het oordeel van de ACM. Het bedrijf heeft het voornemen tot samenwerking gemeld bij de Europese Commissie en informeerde de ACM. Volgens Pon en NS gaat het om twee hele kleine bedrijven en verwachten goedkeuring van de ACM.
Volgens de ACM gaat het om een regulier onderzoek dat bij bedrijven met fusieplannen wordt uitgevoerd. Belangrijk is niet alleen het voor- en navervoer bij een treinreis maar ook een breed aanbod. ACM is door de samenwerking beducht voor minder concurrentie op de (deel)mobiliteitsmarkt.
- ACM gaat samenwerking NS en Pon op (deel)mobiliteitsmarkt onderzoeken.