‘Anderhalf miljard voor OV is onvoldoende’, zeggen Arriva en Waddenveren
In een gesprek met Omrop Fryslân zeggen directeur Anne Hettinga van OV-bedrijf Arriva en Waddenveren Wagenborg en Doeksen dat ze “weliswaar blij zijn met de overheidssteun van anderhalf miljard” die staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) tot eind dit jaar zal uittrekken voor het openbaar vervoer. De bijdrage in de kosten is dringend nodig nu de bezetting van het openbaar vervoer door de coronacrisis ver achterblijft. Volgens Hettinga is het echter nog niet genoeg.
“Het is niet genoeg om de kosten te dekken, zelfs. Dus we hadden graag wat meer gehad, maar we moeten het ook accepteren.” De bijdrage van het Rijk geldt vooralsnog tot het eind van het jaar, maar Hettinga verwacht ook daarna nog hulp nodig te hebben. “Ik vrees dat het lang niet genoeg is, op het einde van het jaar zijn we echt nog niet terug op het aantal reizigers dat we gewend zijn en wat voor ons een aantal reizigers is waar we van kunnen leven.”
Hij wijst er – in ietwat ondankbare bewoordingen – op dat zijn bedrijf ook rendement moet kunnen maken. Hij geeft alvast een schot voor de boeg over nieuwe contractuele afspraken: “We zullen met het kabinet in de slag moeten voor de periode na dit jaar,” zegt Hettinga. “Dat kan verdere compensatie zijn, maar ook andere maatregelen. Het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn in deze overmachtsituatie de contracten open te breken en nieuwe voorwaarden af te spreken.” Ook de Waddenveren zijn weliswaar dankbaar voor de steun, maar denken ook dat het uiteindelijk niet voldoende zal zijn voor deze bijzondere OV-verbindingen en voor de economie van de eilanden. De directeur van Wagenborg stipte bijvoorbeeld aan, dat het bedrijf – dat altijd op een ‘first come, first serve’-basis werkte, nu vanwege de coronamaatregelen een heel nieuw reserveringssysteem heeft moeten opzetten. Doeksen, die langere verbindingen bedient, had zo’n systeem al.
Inmiddels zijn in Groningen ook de eerste 3 van de in totaal 18 nieuwe Arriva-treinen aangekomen. Later dit jaar gaan deze Stadler WINK-treinen in Groningen en Friesland rijden. Het vertrouwde rood-wit van de ‘Spurt’-treinen is vervangen door lichtblauw en wit, de nieuwe huisstijlkleuren van de DB-dochter.
De WINK’s rijden op biodiesel (HVO) en zijn uitgerust met een pantograaf, zodat ze ook onder de draad kunnen rijden.
Het ‘Spurt’-materieel wordt ook in de nieuwe Arriva-huisstijl uitgevoerd en gerenoveerd. Ze worden uitgerust met batterijpakketten, zodat de dieselmotoren op de eindstations uitgezet kunnen worden.
- Anne Hettinga van Arriva en de Waddenveren vinden de anderhalf miljard overheidssteun voor het OV ‘onvoldoende’. Foto Arriva.