Bescheiden start MaaS-apps in België

Bescheiden start MaaS-apps in België

Net als in Nederland is ‘Mobiliteit’ ook in België een heet hangijzer. Niet alleen de bestuurlijke verdeling van België (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) speelt een efficiënte aanpak parten, maar ook de genereuze bedrijfsauto-politiek en de ruimtelijke ordening in België. Helaas is de mobiliteitsdiscussie ook teveel op die ‘salarisauto’ gefocust. Een gezamenlijke – federale – mobiliteitsaanpak – zoals in Nederland – ontbreekt. Onlangs nog zaten de federale mobiliteitsminister (Bellot) en zijn Vlaamse tegenhanger (Weyts) elkaar in de haren over regionale OV-initiatieven (in België het terrein van Vlaanderen, Wallonië en Brussel).

“Eén app die alle opties samenbrengt, zou ons een zetje kunnen geven om onze verplaatsingen slimmer aan te pakken’, zegt Sven Maerivoet, doctor in de Verkeerskunde en onderzoeker bij Transport & Mobility in Leuven.

“Als we mobiliteit niet langer als een ding zouden zien – lees: een auto – maar als een dienst, dan zouden we ons slimmer leren verplaatsen, stelt verkeerskundige Sven Maerivoet in De Standaard. ‘“Mobility as a service” heet die nieuwe benadering in ons jargon, of korter: MaaS. Maar in de praktijk bedoelen we vooral: laat onze mobiliteit ondersteunen door een app die alle manieren bundelt om van A naar B te raken. Je hebt maar in te geven waar je wilt vertrekken en aankomen, en de app geeft je alle mogelijkheden. Ze zou daarbij rekening kunnen houden met je voorkeuren: wil je vooral snel zijn, of sportief, of groen, of voordelig?’

“Je kunt zo’n app heel omvattend maken en dan wordt het pas echt interessant. Als je binnen de app niet alleen een step kunt reserveren of een taxi kunt oproepen, maar ook bustickets kunt kopen, opslaan en valideren, bijvoorbeeld. Een verplaatsing waarin je verschillende vervoersmiddelen combineert, kan op die manier bijna rimpelloos verlopen.”

De aanpak van MaaS is in België een heel stuk bescheidener dan in Nederland. “Dergelijke apps zijn aan het opkomen,” zegt Maerivoet. “Voor ons land hebben we bijvoorbeeld Olympus, dat alle OV-maatschappijen bundelt, in combinatie met onder meer deelfietsen en deelwagens, en met autoparkeren. De sms-parkeerdienst 4411 is zich ook aan het ontwikkelen tot iets omvattenders. En Whim, een Fins initiatief, is een aanbod voor Antwerpen aan het uitbouwen. Betalen kan bij Whim per rit, maar Whim biedt ook abonnementformules aan, vergelijkbaar met telefoonabonnementen: je betaalt voor een mobiliteitspakket in plaats van per rit.”

“Blijkbaar zijn ze er in Finland in geslaagd verschillende overheidsmaatschappijen vlot op één lijn te krijgen. (Dat viel in de praktijk enigszins tegen – red.) Dat is niet evident. Er wordt ook in België getimmerd aan een MaaS-alliantie, maar niet elke vervoermaatschappij wil zomaar haar gegevens delen. En sommige cruciale gegevens, over hoe je het snelst van A naar B rijdt, bijvoorbeeld rekening houdend met de files, zijn in handen van privébedrijven die er enorm veel geld voor vragen. In Vlaanderen wordt het bovendien een hele uitdaging om een systeem te ontwikkelen dat echt impact heeft, want zeventig procent van de bevolking woont buiten de stadskernen.”

“Maar de interesse groeit. Meer en meer mensen verkiezen groene vervoersmiddelen. Het idee dat je auto de ultieme vrijheid is, brokkelt af. Veel jongeren vinden het al geen prioriteit meer, die eigen auto.”

  • Bescheiden start MaaS-apps in België.

Een reactie plaatsen

css.php