Bij nog eens 46 stations meer en innovatievere fietsenstallingen
Meer ruimte voor de fiets. Dat is het motto voor de komende jaren. En daarom gaat bij nog eens 46 stations de schop in de grond voor meer en innovatievere fietsenstallingen. Minder gehannes om een vrij plekje te vinden, en daarmee een makkelijkere aansluiting op de bus of de trein. De fietsenstallingen komen bij stations in heel Nederland die een belangrijke rol als OV-knooppunt vervullen, of op plekken waar veel huizen gebouwd gaan worden. Daarmee gaat Nederland van 500.000 naar 600.000 stallingsplaatsen.
Dat heeft staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) afgesproken met provincies en vervoerregio’s. Rijk en regio trekken samen een kleine 200 miljoen euro uit voor de extra stallingen. Van Veldhoven draagt 75 miljoen euro klimaatgeld bij, die het kabinet al had gereserveerd in het klimaatakkoord.
Met deze investering wordt een forse verbeterslag ingezet en worden de geschatte 600.000 plekken die in 2025 nodig zijn behaald. Momenteel zijn er ruim 500.000 plekken bij stations.
Dat lijkt veel, maar iedere Nederlander bezit gemiddeld een of meerdere fietsen, en ongeveer de helft van de reizigers komt met de fiets naar het station. Met als gevolg bomvolle stallingen waar veel tweede fietsen staan. Ook is er in veel stallingen tekort aan plekken voor bijvoorbeeld bakfietsen en fietsen met een krat of kinderzitje. Dat landelijke tekort aan fietsenstallingen is in 2025 weggewerkt.
Alle provincies en vervoersregio’s konden bij de staatssecretaris plannen indienen voor fietsenstallingen. Van Veldhoven heeft 63 plannen uitgekozen. Bij 46 gaat de schop in de grond, bij 17 start een studie naar het beste ontwerp. Van Veldhoven betaalt maximaal 40% mee. Zoals vastgelegd in het klimaatakkoord heeft zij in totaal 75 miljoen euro beschikbaar om bij te dragen aan regionale plannen. De totale investering komt daarmee uit op circa 200 miljoen euro.
Onder de uitgekozen plannen zitten onder andere robotliften. De robot stalt de fiets en reizigers kunnen gelijk door naar hun bus of trein. Ook is er veel aandacht voor efficiëntere inrichting van stallingen met meer plek voor verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen. Provincies en vervoerregio’s werken de plannen de komende tijd verder uit, samen met ProRail. De extra 100.000 plekken zijn er in 2025.
Nederland is een fietsland bij uitstek. Daarom heeft het kabinet in het regeerakkoord 100 miljoen voor extra stallingen en snelfietsroutes uitgetrokken, en in het klimaatakkoord nog eens 75 miljoen. Door cofinanciering hebben Rijk en regio daarmee samen ruim een half miljard in betere fietsinfrastructuur geïnvesteerd deze kabinetsperiode.
• Bij nog eens 46 stations meer en innovatievere fietsenstallingen. Foto Ministerie van I&W.