Bios Groep is gebreken en (gebrek aan) service van Tesla zat en eist €1,3 mln
Net nu de eerste Tesla’s met veel publicitair tromgeroffel als taxi’s in het straatbeeld van New York verschijnen – notabene zes jaar nadat in een keer 67 Tesla’s op Schiphol verscheen en wereldwijd PR-furore maakte – is het geduld van die eerste taxiklant – de Bios Groep – op, aldus het Financieele Dagblad. Eén van de grootste Nederlandse klanten van Tesla pikt het niet meer, stapt naar de rechter en eist een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro vanwege omzetverlies.
Door de coronacrisis ligt het taxivervoer voor luchtreizigers zo goed als stil. Volgend jaar, is de hoop, durven reizigers weer te vliegen. Dan zoeven de Tesla’s weer af en aan. Maar er is volgens de krant nóg een reden waarom ze stilstaan. Met zo’n twintig taxi’s is wel iets mis, vertelt vestigingsmanager Tofik Ohoudi. De krant. In zijn lange carrière als manager van wagenparken heeft hij nog nooit zoveel problemen gezien als bij Tesla. Bij de ene is de stuurbekrachtiging stuk. Bij de ander begaven de aandrijfassen het al na een paar maanden. Een ander terugkerend defect, zelfs bij gloednieuwe auto’s: een kapotte draagarm, een essentieel onderdeel van de wielophanging
Taxi Jappie uit Zwanenburg, die samen met Bios op Schiphol rijdt, heeft met haar 10 Tesla’s dezelfde ervaring. “Ik heb bij Mercedes nooit een draagarm of aandrijfassen hoeven te vervangen. Zelfs niet toen we rolstoelvervoer deden en de busjes zwaar belast werden”, zegt directrice Jill Sweijen in het Financieele Dagblad. Ze noemt verder een waslijst aan klachten op, de een nog vreemder dan de andere. Het meest vreemde: de kilometerstanden – belangrijk voor een correcte ritregistratie en bij ILT controles – verspringen (bijvoorbeeld bij een reset) regelmatig.
Voor Bios-directeur René van der Veer is het merkwaardig: “Bios heeft bij mijn weten nooit een leverancier voor de rechter gedaagd. Normaal gesproken kom je er wel uit met elkaar.” Met de auto’s van de vorige leverancier Mercedes Benz was ook wel eens wat, maar dan kwamen “de mannen met witte jassen uit Duitsland en werd het opgelost.”
De dagvaarding is afgelopen juni bezorgd. Volgens Bios komt Tesla het contract uit 2014 niet na. Bios kocht 72 Model S wagens voor een bedrag van €5,7 mln. Daarvan werd €720.000 gesubsidieerd door RVO en de gemeente Amsterdam om elektrisch rijden aan te jagen. Een belangrijk onderdeel van de deal is de actieradius. Schiphol eist dat taxi’s met een volle batterij minimaal 400 km moeten kunnen afleggen.
“Tesla beloofde dat dat geen enkel probleem zou zijn” legt Van der Veer uit. “Maar onze taxi’s haalden dat bij lange na niet.” Tesla verweert zich door te stellen dat het taxibedrijf de auto’s te intensief gebruikt. Van der Veer: “We hadden juist in de onderhandelingen benadrukt dat dit voor ons als taxibedrijf, waarbij we veel kilometers maken, een cruciaal punt was.”
In 2016 komen Tesla en Bios tot een compromis: 64 Model S wagens worden ingeruild voor het nieuwe, duurdere type Model X. Totale kosten voor Bios: ruim €7,9 mln. Ook nu trekt Amsterdam de portemonnee en subsidieert €320.000. Als de auto’s eindelijk vanaf november 2017 geleverd worden, blijkt de actieradius in orde. Maar nu hebben ze zoveel gebreken, dat dit Model X vaker in de garage te vinden is dan op de weg. In 2018 moet Bios meer dan 75 defecten laten herstellen. In 2019 nog eens bijna 60. Vaak zijn het grote reparaties, zoals kapotte draagarmen of problemen met aandrijfassen, die een onveilige situatie op de weg kunnen opleveren.
De gebrekkige service maakt Bios radeloos: een vast aanspreekpunt voor fleetowners ontbreekt en aanvankelijk repareert Tesla de gebreken nog kosteloos, maar begint in 2019 gepeperde rekeningen te sturen. Want volgens Tesla is de garantie, tot 80.000 kilometer, ondertussen verlopen. Er staat inmiddels voor €150.000 aan facturen open die Bios weigert te betalen. “Onderhoud en normale reparaties betalen we gewoon”, zegt Van der Veer. “Maar waarom zouden wij in vredesnaam moeten betalen voor onderdelen die gebrekkig zijn?” De zaak is nu zó geëscaleerd dat Tesla weigert nog iets aan de auto’s te doen. Vervelend omdat Bios alleen bij Tesla terecht kan. Alle service verloopt via Tesla. Omdat Bios overtuigd is van elektrisch rijden, heeft het bedrijf inmiddels enkele Audi E-trons aangeschaft.
Tesla wil niet inhoudelijk reageren op vragen van de krant over klachten van taxibedrijven en de lopende claims. Zo’n 200 mensen hebben zich sinds oktober met uiteenlopende klachten gegroepeerd in de Stichting Tesla Claim. De deelnemers in die club zijn, aldus de krant, terughoudend met procederen omdat ze dan geen enkele service meer krijgen. Ook kan het bedrijf op afstand Tesla-voertuigen blokkeren en is het gedoe slecht voor de inruilwaarde van de auto’s. Een simpel belletje met Tesla zit er voor Bios ook niet meer in, want alle servicevragen moeten tegenwoordig online worden ingediend. En dan is het hopen dat er iemand reageert.
• Bios Groep is de vele gebreken en het (gebrek aan) service van Tesla zat en eist €1,3 mln. voor omzetverlies. In 2014 startten de eerste van 167 Tesla’s in een golf van publiciteit op Schiphol. Foto Luchthaven Schiphol.