Boze taxisector blokkeert Brussels stadscentrum
Forensen naar Brussel kregen vanochtend van Brussel Mobiliteit het advies een ander vervoermiddel te nemen dan de auto. Een week nadat Uber-chauffeurs het Brusselse stadscentrum op twee dagen in de ochtend blokkeerden, deden hun ‘collega’s’ van de taxi’s het nog eens over. De verkeershinder was enorm doordat de taxichauffeurs strategische punten als het Meiserplein en een aantal tunnels hadden geblokkeerd. De Brusselse taxichauffeurs voeren vooral actie omdat het Hof van Beroep vorige week dinsdag de werkwijze van Uber illegaal verklaarde en Uber de eigen app op 26 november uitschakelde, maar de Brusselse politiek via een noodoplossing Uber door wil laten werken. Die zouden daardoor vanaf 10 of 13 december weer aan het werk kunnen via de app. Morgen vrijdag, buigt de Brusselse regering zich opnieuw over de kwestie.
Minister-president Rudi Vervoort (PS), die het taxibeleid in zijn portefeuille heeft, wil met een oplossing komen waarin de Uber-chauffeurs toch door kunnen werken én recht kan worden gedaan aan de uitspraak van het Hof van Beroep. Vervoort wil Uber niet zijn zin geven en rekening houden met de uitspraak van het Hof. Intern is zijn partij, de Parti Socialiste, sterk verdeeld over een mogelijke oplossing.
Tegelijk wil Vervoort voort werken aan het Taxiplan, waarin taxi- en Uber-chauffeurs en beide vervoerssoorten een gelijk statuut moeten krijgen. De ‘Uber-kwestie’ zet de Brusselse regering onder hoogspanning.
De invoering van dat Taxiplan vraagt met alle bijbehorende procedures (Raad van State) ongeveer een half jaar. Uber zou tenminste door moeten kunnen rijden tot zomer 2022. Voor de taxisector voelt het alsof de rechtbank de illegale praktijken van Uber sinds 2015 met een behoorlijke vertraging terecht heeft veroordeeld, maar dat de politiek er alles aan doet om de Amerikaanse multinational op dezelfde illegale wijze weer in de Brusselse straten te laten rijden. “In plaats van een aantal gerechtelijke beslissingen te volgen, willen sommige parlementsleden er alles aan doen om de veroordeling van dit bedrijf ongedaan te maken. Dat terwijl rechters al zeven jaar vaststellen dat Uber illegaal is,” zei Sam Bouchal van de Brussels Taxi Fed dinsdag.
Op aangeven van Uber – dat hulpvaardig voorstellen in de emailbakjes van alle politieke partijen dropte – ontwikkelden de vier Brusselse meerderheidspartijen een ‘oplossing’ waarbij delen van de taxiwet van 1995 tijdelijk buiten spel worden gezet: voor Uber zou niet langer een contract voor drie uur per rit verplicht zijn (het gaat hier immers om limousinevervoer), de Uber-limo’s zouden ook zonder ritopdracht vrijelijk door de Brusselse straten mogen rijden wachtend op werk en het gebruik van ‘de mobilofoon’ (in dit geval het mobieltje) zou worden toegestaan.
Blijft het feit dat Uber illegaal taxivervoer zou blijven aanbieden dat via chauffeurs met limousines en VVB(limousine)vergunningen zou worden uitgevoerd.
Om de Uber-chauffeurs – die sinds vrijdag jl. geen werk meer via de (uitgeschakelde) app krijgen – tegemoet te komen, heeft Uber een fonds van 1 miljoen euro gevormd, waaruit de circa 2.000 chauffeurs elk 500 euro kunnen krijgen.
- Boze taxisector blokkeert Brussels stadscentrum. Redactiefoto.