Brusselse OV-bedrijf MIVB verkoopt mondkapjes voor goed doel
Het Brusselse OV-bedrijf MIVB gaat via haar webshop mondmaskers van Plan International België verkopen om projecten te helpen die de verspreiding van covid-19 in Afrika, Azië en Zuid-Amerika tegen moeten gaan. Het gaat om exclusieve mondkapjes van de Belgische tekenaars Eva Mouton en Philippe Geluck. De MIVB werkte eerder al samen met Plan International voor bewustmakingscampagnes tegen seksueel geweld en wilde haar partner ondersteunen met dit initiatief.
Plan International België, een NGO die kinderrechten verdedigt, maakte exclusieve mondkapjes om de wereldwijde acties tegen covid-19 te steunen. De NGO deed een beroep op Belgische artiesten die een exclusieve illustratie maakten voor de maskers.
De MIVB steunt de actie van de NGO Plan International België en biedt twee modellen mondkapjes van de Plan International aan in de mivbstore (www.mivbstore.be), de online webshop van de MIVB. Het gaat om mondkapjes met illustraties van Eva Mouton en Philippe Geluck, Belgische tekenaars die bekend zijn aan respectievelijk Nederlandstalige en Franstalige kant. De opbrengst van de mondkapjesverkoop via mivbstore gaat integraal naar de acties van Plan International tegen de verspreiding van covid-19 in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.
Deze maskers, zwart-wit voor de versie van Philippe Geluck en in kleur voor de versie van Eva Mouton, zijn 100% polyester en kunnen op 90° gewassen worden (steriel). Ze zijn herbruikbaar en zijn one size.
“Het dragen van een mondkapje is verplicht in het openbaar vervoer. Onze reizigers kunnen er in automaten in metrostations aankopen en in verschillende winkels. Maar ze kunnen er evengoed één kopen om zichzelf te beschermen en tegelijkertijd een goed doel te ondersteunen. Daarom hebben we gekozen om deze exclusieve maskers te koop aan te bieden in onze webshop. De opbrengst van de verkoop van deze maskers gaat integraal naar Plan International. Plan International is een organisatie waarmee we samenwerken in de strijd tegen seksueel geweld en wij zijn blij dat we nu een steentje kunnen bijdragen in de strijd tegen de verspreiding van covid-19”, vertelt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
In oktober 2018 beslisten de MIVB en Plan International België om hun krachten te bundelen in de strijd tegen seksueel geweld in het Brusselse openbaar vervoer. Deze samenwerking vertaalde zich in verschillende acties, waaronder “Girls take over”, waarbij een jong Brussels meisje symbolisch aan het hoofd stond van het managementteam van de MIVB. Ook in 2020 en 2021 staan dergelijke initiatieven op het programma.
• Brusselse OV-bedrijf MIVB verkoopt mondkapjes voor goed doel.