China: ondanks daling productie met 20,1% in coronatijd produceert de Chinese e-busmarkt nog steeds op hoog niveau.
Na jaren van groei is tijdens corona ook de Chinese busmarkt voor ‘New Energy Vehicles’ (volledig elektrische, waterstof- en plug-in hybride bussen) in 2020 fors gedaald, stelt het Duitse vakblad Busplaner. De verkoop van 61.044 eenheden betekent een daling met 20,1%. Yutong staat nog steeds duidelijk aan de top met 15.940 voertuigen en een marktaandeel van 26,11%, hoewel de verkoopdaling van de marktleider met –26,59% aanzienlijk was.
Concurrent BYD wist terrein goed te maken dankzij een stijging van 44,45% tot 9.125 eenheden. Op de derde plaats met 5.503 bussen en een jaar-op-jaar daling van 25,7% en een marktaandeel van 9,01% staat ‘s werelds grootste fabrikant van railvoertuigen, CRRC, dat ook al enkele jaren e-bussen bouwt. CRRC wordt gevolgd door Higer (3.636 eenheden, + 10,38% verandering ten opzichte van vorig jaar en 5,96% marktaandeel), Ankai (2.799, + 18,65%, 4,59%), King Long (2,753, -16,85%, 4, 51%), Foton (2663, -27,36%, 4,36%), Skywell (2126, -30,64%, 3,48%) en Sunwin (2116, + 87,42%, 3,47%).
- China: ondanks daling productie met 20,1% in coronatijd produceert de Chinese e-busmarkt nog steeds op hoog niveau. Foto CRRC.