Doek valt voor nieuwe Routemaster en ‘Bus van Boris’
Sadiq Khan, de opvolger van Boris Johnson als burgemeester van Londen, trekt vrijwel zeker een streep onder de aankoop van de nieuwe Routemasters die door de Noord-Ierse busbouwers Wright sinds 2012 worden geleverd. De afschaffing van deze relatief dure dubbeldekkers moet meehelpen de bevriezing van de Londense OV-tarieven te financieren in de komende vier jaar.
De nieuwe Routemaster (‘Boris Bus’) is een belangrijke erfenis van Boris Johnson, nu minister van Buitenlandse Zaken. De nieuwe generatie van deze rode dubbeldekkers met openslaande deuren die het mogelijk maken de passagiers gemakkelijk te laten in- en uitstappen, werd geïntroduceerd door Johnson in 2012. Zoals gebruikelijk bij Johnson met veel fanfare.
De bekende ontwerper Thomas Heatherwick gaf de nieuwe Routemaster een moderne “London look”. Nadat de bus voor het eerst werd geïntroduceerd, zeiden Londenaren dat het een compliment was dat de bus zo snel “een deel van het Londense landschap” was geworden. De toenmalige burgemeester van Londen beschreef de nieuwe bus, gebouwd door het Noord-Ierse Wrightbus, als een “overweldigend stuk auto-architectuur” die het “beste uit het Britse design, engineering en productie vertegenwoordigt.”
Echter, tijdens de burgemeesterscampagne van vorig jaar, had Khan al laten weten of op de aankopen van de nieuwe Routemasters kon worden bezuinigd om budgettaire besparingen te realiseren voor de beloofde vier jaar zonder verhoging van de openbaar vervoer tarieven in Londen.
De nieuwe Routemaster had veel te maken met Johnson’s verkiezingsoverwinning. De nieuwe bus moest nieuwe groene technologie combineren met een heropleving van de traditionele eigenschappen van de originele London Routemaster. De herintroductie, zeven jaar nadat de originele Routemaster grotendeels was verdwenen uit de Londense straten, had ook te maken met een gemakkelijker hop on, hop-off toegang tot lagevloerbussen. De op dat moment ingezette ‘bendy buses’ (dubbelgelede bussen waarmee de Londenaren altijd problemen hadden) waren bijzonder impopulair.
Johnson zei oorspronkelijk dat hij hoopte dat er in 2020 maar liefst 2.000 nieuwe Routemasters in de Londense straten zouden rijden. Eerder dit jaar waarschuwde Wrightbus, de Noord-Ierse constructeur, dat de Routemaster-productielijn binnen enkele maanden zou moeten worden stilgelegd als er geen nieuwe orders werden ontvangen. De oorspronkelijke opdracht was om 1.000 bussen te leveren.
De eerste 600 bussen kostten £ 354.000 per bus in 2012 en in 2014 kostten 200 nieuwe Routemasters ongeveer £ 325.000. Vanaf het begin waren er technische problemen met de bussen, onder meer met de hybride diesel-elektrische technologie.
- De nieuwe Routemaster was een duur stijlicoon van Boris Johnson.