Duitse Wet Personenvervoer aangenomen; waarschuwing voor ‘Amerikaanse verhoudingen’ waarin de taxi en het OV verdwijnen en iedereen Uber rijdt
Drie weken nadat het Duitse parlement, de Bundestag, instemde met de vernieuwing van het ‘Personenbeförderungsgesetz’ (PBefG), de Duitse Wet Personenvervoer, heeft nu ook de Bundesrat, de Duitse Eerste Kamer, haar fiat gegeven met de (meerderheids)stemmen van CDU-CSU, SPD en Bündnis90/Die Grüne.
In de taxiwereld waren er nog een aantal groepen die dachten dat de wet nog tegen te houden was vanwege een aantal probleempunten zoals de zeer controversiële reserve-standplaatsen voor app-taxi’s (huurauto’s met chauffeur), die in principe (ook in de nieuwe wet, moeten terugkeren naar hun basis voor het aannemen van een nieuwe rit. Wel stemde de Bundesrat toe in een snelle regeling voor de chauffeursdiploma’s, die niet alleen verplicht zijn voor taxichauffeurs, maar ook voor chauffeurs van Uber & Co.
In het debat voor de stemming zei mobiliteitsminister Andreas Scheuer over de vernieuwde wet dat “het een grote uitdaging was,” uitgaande van het gezegde “dat er iets nieuws ontstaat, maar het oude bewaard blijft.” Vooral in tijden van corona vond Scheuer het belangrijk dat mensen het vertrouwen in het openbaar vervoer weer terug krijgen en dat de nieuwe wet op lokaal niveau goed wordt toegepast. De woordvoerder van Bündnis90/Die Grüne, Winfried Hermann (mobiliteitsminister in Baden-Württemberg), waarschuwde voor “Amerikaanse verhoudingen” waarbij de taxisector verdwijnt, het openbaar vervoer ineenschrompelt en en iedereen Uber rijdt. Hiervoor moeten de steden en gemeenten zorgen. Die hebben echter (nog) geen ervaring en geen instrumentarium om met de nieuwe reguleringstaak om te gaan.
Tarek Al-Wazir (Bündnis 90/Die Grüne), mobiliteitsminister in de deelstaat Hessen vroeg aandacht voor de dramatische toestand in de taxisector, waar de omzet door corona vrijwel verdwenen is. Niet alleen zijn de klanten verdwenen, zei de minister, maar ook helpen de steunprogramma’s de taxiondernemers niet echt. “Wie denkt dat ik overdrijf, moet in de eerste de beste taxi stappen en de chauffeur vragen.” De SPD pleitte voor een actieve rol van de steden en gemeenten om het compromis, wat de vernieuwde wet is, snel en duidelijk in de praktijk om te zetten.
De beide Duitse taxi-organisaties BVTM en TMV vroegen aandacht voor de snelle invulling van het examen voor het chauffeursdiploma en voor de nodige opleidings- en exameneisen. Ook zijn er nog onduidelijkheden in de wet die zo snel mogelijk moeten worden opgelost.
- Duitse Wet Personenvervoer aangenomen; waarschuwing voor ‘Amerikaanse verhoudingen’ waarin de taxi en het OV verdwijnen en iedereen Uber rijdt. Redactiefoto.