Er komt een trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen tegen 2023
Uiterlijk in 2023 moeten er trambussen rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen meldt het Belang van Limburg. Dat besloot de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters.
Volgens een nieuwe studie kunnen die de, in het kader van het Spartacusplan geplande, sneltram vervangen. Of er later alsnog een sneltram komt, is onzeker. De al jarenlang aanslepende twist over de tramlijn Hasselt-Maastricht heeft ook Hasselt-Maasmechelen ernstig vertraagd.
In mei 2020 vroeg Peeters De Werkvennootschap te bekijken of er tussen Hasselt en Maasmechelen alvast trambussen zouden kunnen gaan rijden. Studiebureau Tractebel, dat de oriënterende studie uitvoerde, concludeert dat trambussen inderdaad een alternatief kunnen zijn op dit traject. De resultaten werden inmiddels besproken in een overleg tussen het kabinet-Peeters, De Werkvennootschap, Tractebel en De Lijn. Volgende week worden ook de vier gemeenten (Hasselt, Diepenbeek, Genk en Maasmechelen) langs het traject ingelicht.
Tractebel adviseerde het tracé dat de Vlaamse regering in 2014 koos, te behouden, met wellicht enkele toegevoegde haltes op attractiepunten. Tractebel berekende ook dat een trambus voor de helft meer reizigers zal zorgen in vergelijking met de huidige buslijn 45: 9.000 opstappende reizigers per dag in plaats van de huidige 6.000. Als de lijn daadwerkelijk een eindhalte krijgt aan het station van Hasselt komen er nog eens 1.200 per dag bij, tot in totaal 10.200 reizigers per dag. Eerder rekende Tractebel al uit dat – onder bepaalde voorwaarden – de huidige trambussen vier minuten langer zouden doen over het traject dan sneltrams. Met een nieuwe generatie snellere trambussen zou dat verschil tot anderhalve minuut kunnen worden verkleind. Maar dan moeten er op het hele traject wel vrijliggende busbanen zijn.
In Brussel werd de trambus van het UZ Brussel naar de luchthaven al gestart zonder deze flankerende verkeersmaatregelen. Tot wat voor problematische situaties dat leidt, schetsten we afgelopen zomer in Magazine Personenvervoer. Pas volgend jaar moeten de werkzaamheden op het parcours voor deze trambus, helemaal zijn afgerond en rijden de trambussen zich niet meer vast in het verkeer. Een dergelijk scenario dreigt ook voor de trambus in Limburg.
De minister wil – om niet het risico te lopen in 2024 twintig jaar Spartacusplan te moeten vieren zonder enige realisatie – zo snel mogelijk een exploitatiemodel laten uitwerken en de trambussen bestellen. Met een leveringstermijn van anderhalf jaar zou dat betekenen dat er in 2023 kan worden gereden. Minister Peeters geeft alvast wel toe dat er enige tijd ‘her en der’ tussen het gewone verkeer zal moeten worden gereden.
In het februarinummer van Magazine Personenvervoer gaat Herman Welter nader in op de jarenlange discussies rond Hasselt-Maastricht en kijken we ook naar de laatste ontwikkelingen tussen Hamont en Weert.
• Er komt een trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen tegen 2023, vergelijkbaar met de Brusselse trambus op lijn 820. Foto UZ Brussel.