Geen ‘hop-on, hop-off’ meer op Londense Routemaster (Boris)bussen
Als burgemeester van Londen introduceerde Boris Johnson in 2012 de nieuwe, fraai-ontworpen Routemaster-bussen die als ‘vlaggenschipproject’ werden geleverd door de Noord-Ierse busbouwer Wright. Net als de oude Routemasters (die een open achterbalkon hadden) zouden reizigers zowel voorin, middenin als achterin in mogen stappen: ‘hop-on, hop-off.’
Inmiddels heeft het Londense stadsbestuur beslist dat passagiers vanaf 25 januari alleen voorin mogen instappen. De vele reizigers die de andere deuren gebruikten en ‘vergaten’ te betalen kostten de stad naar schatting 3,6 miljoen pond (4,2 miljoen euro) op jaarbasis aan gemiste inkomsten. Een experiment van Transport for London (TfL) op één route wees uit dat de kans op wanbetalers in de nieuwe bussen tweemaal zo groot is als op andere bussen (met alleen voor-instap). Alleen instappen aan de voorkant bleek nauwelijks invloed te hebben op de snelheid waarmee reizigers instapten.
Claire Mann van TfL: “Ons succesvolle experiment op route 8 heeft aangetoond dat instappen door de voordeur de busservice niet vertraagt, maar wel het zwartrijden vermindert, dus zullen we alle andere nieuwe Routemasters aanpassen.”
- Geen ‘hop-on, hop-off’ meer op Londense Routemaster (Boris)bussen