Gent kiest voor vier schoolbussen op CNG
Scania leverde vier Scania Interlink-CNG-bussen aan de stad Gent. Na eerdere leveringen van een CNG-bus aan het gemeentebestuur van Sint-Joost-ten-Node en het stadsbestuur van Doornik is het tot op heden het grootste aantal aardgasbussen dat in België wordt geleverd.
In België zijn aardgasbussen nog steeds de grote uitzondering in het straatbeeld, hoewel meer en meer ondernemers ervan overtuigd zijn dat een CNG-bus voor het openbaar vervoer misschien wel eens de kostenefficiënte oplossing kan zijn als alternatief voor dure hybride en elektrische bussen.
Na positieve ervaringen met CNG-voertuigen en -vrachtwagens besloot het Gentse stadsbestuur om de oude schoolbussen te vervangen door vier nieuwe CNG-bussen. Gent heeft negen oude dieselbussen, die voornamelijk schoolkinderen vervoeren. Daarvan zijn er vier vervangen door CNG-bussen. Op termijn wil Gent ze allemaal vervangen door dieselvrije, duurzame alternatieven.
De keuze daarvoor viel op de 12-meter lange Scania Interlink met roestvrij stalen koetswerk, composietvloer, twee toegangsdeuren, 51 zit- en 26 staanplaatsen. Gent kadert de aankoop ervan in een algemene vergroening van het voertuigenpark, waarbij men de uitstoot tegen 2030 met 40% wil verminderen ten opzicht van 2007.
“De CNG-bussen kosten 330.000 euro per stuk. Dat is een stuk duurder dan dieselbussen (150.000 euro), maar ze zijn veel goedkoper dan elektrische bussen (800.000 euro). Met de aankoop van deze vier CNG-bussen starten we de nieuwe beleidsperiode met een duurzame maatregel. Al onze kinderen verdienen propere lucht en daar zet ik graag mee mijn schouders onder. In de komende jaren wil ik het wagenpark van de stad verder verduurzamen, als investering in de toekomst”, aldus Annelies Storms, schepen van Facility Management bij de oplevering van de bussen. (G.V.L.)
- Gent heeft vier Scania Interlink-aardgasbussen aangekocht voor het schoolvervoer.