Groeiende interesse in groene waterstoftaxi’s; Kopenhagen zet 100 H2-taxi’s op de weg
De groene omschakeling van de taxibranche gaat steeds sneller. Zeker als het om waterstoftaxi’s gaat. (Behalve misschien in Den Haag). De Deense app DRIVR (zowel taxi als ride-hailing) zet samen met Toyota in Kopenhagen ruim 100 waterstoftaxi’s op de weg. In Nederland rijden sinds twee jaar iets meer dan 70 van dergelijke taxi’s, vooral in de Hofstad. Waterstof wordt echter uitgesloten van de volgende aanbesteding van het geharmoniseerde doelgroepenvervoer. Het is “niet groen genoeg” volgens de gemeente.
Het doel van de Deense en Nederlandse overheid is dat er in 2025 geen nieuwe taxi’s meer CO2 of luchtvervuiling uitstoten en dat in 2030 alle taxi’s uitstootvrij moeten zijn. De landelijke overheden in Kopenhagen en Den Haag zetten in op de taxibranche, die volgens lokale politici het voortouw moet nemen in de groene omschakeling naast het openbare busvervoer.
Begin november zetten de DRIVR-app en Toyota meer dan 100 waterstoftaxi’s in de Kopenhaagse straten, waarmee ze de politieke doelen voor een milieuvriendelijkere taxisector ondersteunen. Alle 100 taxi’s zijn Toyota Mirai brandstofcelvoertuigen uit twee modelseries (Mirai I en II). De Mirai II heeft een geavanceerde brandstofceltechnologie, is op een ander platform gebouwd en heeft achterwielaandrijving. Met een verkoopprijs van rond de 63.900 euro is hij ook zo’n 15.000 euro goedkoper dan zijn voorganger.
DRIVR loopt voorop in de groene transformatie. Klanten kunnen al lang kiezen tussen hybride, batterij-elektrische en waterstofauto’s. De taxibranche is een belangrijke aanjager van de groene transitie. Taxi’s zijn constant in gebruik en leggen dagelijks vele kilometers af, vooral in de grote steden. De overstap van diesel naar groene waterstof zorgt voor dezelfde werking en flexibele mobiliteit, alleen zonder schadelijke uitstoot.
Na een van de grootste openbare aanbestedingen van taxidiensten in Denemarken, koos de stad Kopenhagen voor DRIVR om de zogenaamde ‘ad hoc taxiservice’ voor de hele gemeente af te handelen. Dit betekent dat kinderen met een handicap, verstandelijk gehandicapte burgers, mensen op weg naar ziekenhuizen, gemeenteambtenaren en politici in de toekomst volledig emissievrij rijden in waterstofauto’s.
De vele nieuwe taxi’s dragen bij aan het noodzakelijke waterstofgebruik bij de tankstations, essentieel voor de uitbreiding van de infrastructuur. En dan zijn de taxi’s ook nog eens rollende showrooms voor groene waterstoftechnologie.
“We zijn ongelooflijk trots dat DRIVR de belangrijke taak is toevertrouwd om Kopenhagen te helpen en groener te maken”, zegt Haydar Shaiwandi, CEO van DRIVR. “We zijn erg dankbaar voor de samenwerking met Toyota die ons in staat heeft gesteld om de missie van de vele nieuwe Toyota Mirai waterstofauto’s te voltooien.” Toyota, dat de meer dan 100 waterstofauto’s aan DRIVR leverde, meldt over het algemeen een groeiende interesse in waterstofauto’s in de taxisector en verwelkomt DRIVR’s baanbrekende benadering van mobiliteit.
De waterstoftaxi’s van DRIVR zijn geïntroduceerd als onderdeel van de projecten European Hydrogen Mobility Europe 2 (H2ME2) en Zero Emission Fleet Vehicles For European Rollout (ZEFER), ondersteund door The Hydrogen And Fuel Cell Joint Undertaking (FCH JU), waarin de stad van Kopenhagen, Toyota en de waterstofindustrie partners zijn. Het project heeft tot doel waterstofoplossingen voor vervoer in de hele EU uit te rollen en heeft al bijgedragen aan de inzet van voertuigen en de bouw van waterstoftankstations in Denemarken.
Er zijn momenteel ook plannen voor waterstoftaxi’s in Parijs (600 in het HysetCo-programma), in Madrid (1.000 H2-taxi’s tegen 2026) en een soortgelijke aanpak wordt gevolgd in Noorwegen, waar het Deense taxibedrijf Viggo een vloot van 100 H2-taxi’s in Oslo opbouwt.
- De DRIVR-app en Toyota hebben begin november 100 Mirai-waterstoftaxi’s in de straten van Kopenhagen gezet. Toyota/Mikal Schlosser.