Klassieke NS TEE-trein overgenomen door Nationaal Transport Museum; start fondsenwerfactie
Het Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep heeft het eigendom van – en de zorg voor – de Nederlandse Trans Europ Express (TEE), overgenomen van de Stichting TEE Nederland. De trein staat al jaren in Amsterdam te wachten op betere tijden. Het NTM ziet het, aldus de Nieuwe Meerbode, als een mooie uitdaging om de trein te bewaren als icoon voor internationaal reizigersvervoer in het licht van de Europese samenwerking. Het museum wil de trein veiligstellen, samen met vele liefhebbers en organisaties uit de historische spoorwereld. ‘Samen-sterk’ is het devies: verschillende stichtingen en particulieren helpen al mee.
Oud-NS-directeur Den Hollander nam in de jaren vijftig het initiatief voor een internationaal netwerk van snelle en luxe treinen om zeventig grote Europese steden met elkaar te verbinden. Recentelijk liet de Duitse mobiliteitsminister Scheuer zich inspireren door deze plannen en lanceerde een TEE-achtig nachttreinennet.
In de TEE-structuur besloten de Nederlandse en de Zwitserse spoorwegen met elkaar samen te werken voor de verbinding Amsterdam – Zürich. De trein was z’n tijd ver vooruit: volledig eerste klas en airconditioning. Werkspoor vroeg de Nederlandse ontwerper Elsebeth van Blerkom de trein ‘een stoere smoel’ te geven die snelheid, luxe en betrouwbaarheid uitstraalde. Vervolgens bouwde Werkspoor de motorwagens en het Zwitserse SIG de rijtuigen.
In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In 1977 werden de overgebleven TEE-treinen naar Canada verkocht. Twintig jaar later kocht een Zwitserse stichting de resterende bakken om er nostalgische ritten mee gaan maken. Het plan stierf helaas een stille dood. In 2006 nam de Stichting TEE Nederland de trein over en bracht hem terug naar Nederland.
Het museum pakt dit hele grote project stap-voor-stap aan: éérst wil het museum de trein transporteren naar een plek waar die veilig, hopelijk overdekt, staat. Vervolgens wil het museum de verdere achteruitgang stoppen en proberen de trein te conserveren. Verder plannen worden bekend gemaakt als het museum een goed beeld heeft van de kosten van de restauratie.
Om alle kosten te dekken start het museum een fondsenwerfactie om de verschillende fasen te financieren. Voor de eerste fase, het veiligstellen, is een bedrag nodig van 25.000 euro. Kijk voor meer informatie over het museum en de fondsenwerfactie op www.nederlandstransportmuseum.nl.
• Klassieke NS TEE-trein overgenomen door Nationaal Transport Museum; start fondsenwerfactie. Foto Nationaal Transport Museum.