KNV: “Door miljoenentegenvaller kunnen gemeenten taxi niet langer betalen”
Taxibedrijven vrezen voor hun voortbestaan nu ze worden geconfronteerd met tientallen miljoenen euro’s aan extra kosten – met name in het doelgroepenvervoer. Dat komt doordat ze niet meer kunnen rekenen op belastingvoordelen bij de aanschaf van nieuwe voertuigen. “Gemeenten kunnen daardoor mogelijk de rekening niet meer betalen”, vertelde Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) radiozender BNR. Volgens hem wordt de taxisector ‘behoorlijk willekeurig’ geraakt door de maatregel.
Vanaf volgend jaar zet het kabinet een streep door de regeling die het voor taxibedrijven mogelijk maakt om de BPM terug te vragen. Het gaat om taxi’s in het doelgroepenvervoer die door gemeenten worden betaald. Door het vervallen van deze fiscale regeling wordt de sector geconfronteerd met een jaarlijkse kostenpost van zeker 60 miljoen euro, zo heeft KNV laten becijferen.
Deze extra kosten worden in veel gevallen doorberekend aan gemeenten. Dat komt doordat gemeenten meerjarencontracten afsluiten met vervoerders. In die contracten is vastgelegd dat de prijzen stijgen aan de hand van de verwachte kostenontwikkeling, de zogenoemde NEA-index. “De forse kostenstijging leidt tot vraaguitval omdat gemeenten simpelweg geld tekortkomen. Ze hebben daar in hun begroting geen rekening mee gehouden”, zegt Andela. Hij verwacht dat opdrachtgevers daardoor zullen bezuinigen op het vervoer. “Dat betekent dat er minder kilometers worden gereden.”
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bevestigt aan BNR dat nagenoeg alle gemeenten geconfronteerd worden met flinke kostenstijgingen. De VNG laat weten daarom snel in overleg te willen gaan met alle betrokken partijen om de omvang van de problemen in kaart te brengen.
- KNV: “Door miljoenentegenvaller kunnen gemeenten taxi niet langer betalen.”