Komend voorjaar definitief duidelijkheid over de IC naar Aken
Komend voorjaar wordt een definitief besluit genomen over een intercity vanuit Den Haag naar Aken via Heerlen. De provincie Limburg heeft dat volgens L1 afgesproken in een overleg met de verantwoordelijke bewindslieden over allerlei infrastructuurprojecten.
Voor de IC liggen er twee concrete voorstellen op tafel. Eentje is van de NS, de ander van vervoerder Arriva. In beide scenario’s gaat de intercity naar Aken uiterlijk in 2025 rijden. Spoorbeheerder ProRail gaat de twee plannen toetsen op haalbaarheid. In een mededeling van het provinciebestuur aan het Limburgs Parlement staat dat nog dit jaar tussentijdse resultaten met de Tweede Kamer worden gedeeld. In maart moet dan het definitieve resultaat op tafel liggen.
In het overleg is benadrukt dat het er wat het provinciebestuur betreft nu om gaat dat bekeken wordt hóe de IC gaat rijden en niet òf die gaat rijden. De bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur zijn in een brief aan de Tweede Kamer veel minder stellig. Zij noemen het onderzoek van ProRail noodzakelijk om tot ‘gedegen beslisinformatie’ te komen. Maar tegelijk melden ze ook dat Rijk en regio in het overleg hebben vastgesteld ‘dat er nog zorgen zijn over maakbaarheid, kosten en baten van een Intercity-verbinding naar Aken’.
Op 7 december spreekt een Tweede Kamercommissie over allerlei infrastructuurprojecten, waaronder de IC naar Aken. De Tweede Kamer heeft in het verleden bij herhaling met grote meerderheid via moties uitgesproken dat die grensoverschrijdende intercity er moet komen. De vraag is nu hoe hard het parlement zich blijft opstellen.
In het overleg van het ministerie met de provincie Limburg en Noord-Brabant is wel vastgelegd dat er 50 miljoen wordt uitgetrokken om het aantal sporen en perrons op station Eindhoven uit te breiden. Dat is een voorwaarde om überhaupt een intercity naar Aken te kunnen laten rijden. Het ministerie schrijft in zijn Kamerbrief dat de uitbreiding is bedoeld ‘voor het rijden van meer treinen, waaronder (maar niet uitsluitend) de intercity Heerlen-Aken’.
- Is er volgend voorjaar duidelijkheid over de IC naar Aken? NS en Arriva hebben beide een plan voor die verbinding. Foto DB Mediathek.