Nieuw ‘Klimaticket’: met trein en bus door Oostenrijk voor 1095 euro per jaar
De negen Oostenrijkse deelstaten zijn – na jarenlange onderhandelingen – een gezamenlijk vervoerbewijs (‘Klimaticket’) overeengekomen dat een jaar geldig is in alle bussen en treinen in het land. Met dit ticket is woon-werkverkeer tot 60 procent goedkoper. Het klimaatticket kost 1095 euro voor een jaar, dus drie euro per dag. Het is geldig vanaf 26 oktober en in de voorverkoop – die al is gestart – loopt het storm. Enkele malen bezweek de webshop voor het aanvragen van het klimaatticket onder de belangstelling.
De jaarkaart is vooral bedoeld om forensen makkelijker te laten overstappen van de auto op bus en trein. Tickethouders kunnen gratis gebruik maken van al het openbaar vervoer in Oostenrijk, ook de langeafstandstreinen. Eén klimaatticket voor een gezin kost 1205 euro (geldig voor één volwassene en maximaal vier kinderen van 6-15 jaar; kinderen tot 6 jaar reizen sowieso gratis). Er zijn ook kortingen voor senioren, mensen met een handicap en iedereen onder de 26 jaar. Wie in oktober boekt, ontvangt nog meer kortingen.
De westelijke en zuidelijke regio’s van Oostenrijk hadden het project in augustus al goedgekeurd en de beslissing het ticket in te voeren is nu ook gevallen in het dichtbevolkte oosten met de metropool Wenen. “De wachttijd is nu voorbij – het klimaatticket is compleet”, zei de Oostenrijkse minister van Milieu Leonore Gewessler (Groenen). “Ik denk dat jullie wel kunnen zien hoe blij ik ben’, zei ze met een brede lach. “Dit is een geweldige dag voor het klimaat en voor het vervoer.” Wenen had overigens al een jaar-ov-pas voor € 365. En opmerkelijk: er zijn in de Oostenrijkse hoofdstad meer van deze ov-tickets dan auto’s.
In de eerste weken vanaf 1 oktober is het ticket verkrijgbaar voor 949 euro, vanaf november voor de normale prijs van 1095 euro. Dit betekent dat Oostenrijk een aanzienlijk goedkoper ticket voor het hele ov-vervoersnetwerk biedt dan Nederland. Een ‘Altijd Vrij’-abonnement van NS kost € 4.380 per jaar (€ 365 per maand) – viermaal zoveel als een Oostenrijks klimaatticket. Het NS-abonnement biedt alleen maar treinvervoer en geen ander ov.
Maar ook bij buur Duitsland is het plaatje niet veel vrolijker: de Bahncard 100 van Deutsche Bahn kost 4027 euro. En het gebruik van het lokale openbaar vervoer is slechts in een fractie van de Duitse steden inbegrepen in deze kaart.
Het zal interessant zijn om te zien met welke (flexibele) ticketformules landen als Nederland en Duitsland komen om forensen ook hier te laten overstappen uit de auto op het ov. Vraag is ook of het ov een eventuele enorme toestroom aan zou kunnen zonder deugdelijke spreidingsmaatregelen. De goedkopere Oostenrijke klimaatjaarkaart is alvast een mooie kans om het percentage auto-forensen in dat land te verlagen. Enkele Oostenrijkse organisaties becijferden dat het woon-werkverkeer in Oostenrijk meteen al tot 61 procent goedkoper is geworden door de introductie van het jaarticket.
- ‘Klimaticket’: Met trein en bus door Oostenrijk voor 1095 euro per jaar. Wanneer komen er vergelijkbare flexibele en goedkopere formules in Nederland en België? Foto Klimaticket.at.